Skip navigation

Wat is Twitter? Voor mij staat tweeten gelijk aan chatten met een groep mensen die je zo groot of klein maakt als je zelf wil. Want niets moet en alles mag op Twitter. Je volgt wie je wil, je kan zelf beslissen wie jouw berichten kan lezen en wie niet, en je hoeft er niet eens actief mee bezig te zijn om er iets aan te hebben. Al maakt net dát het wel interessanter.

Op Twitter ga je gesprekken aan met mensen die je anders nooit zou aanspreken. Verschillen tussen mensen vervagen, want je volgt mensen omdat je interesses deelt en zonder dat je meer weet over de tweep aan de andere kant. Van achter je Twitter account profileer je jezelf, zet je jezelf in de markt. Of niet, want niets moet en alles mag.

Wil je enkel passief tweets volgen zonder te reageren, dan mag dat. Je kiest zelf je mate van betrokkenheid. Spendeer je elk vrij moment aan Twitter, of ga je slechts af en toe kijken of er interessante berichten verschenen zijn? De keuze ligt bij jou. Als consument maar ook als product of merk.

Want dat ben je op Twitter. Je bent een tweep maar evengoed een product.  Je wil luisteren naar anderen, maar ook met anderen communiceren. Je wil dat anderen, onbekenden, jouw mening of hulp waarderen.  Je wil je mening verkondigen en gehoord worden. Naar waarde geschat worden. Kortom, je wil aandacht. Of niet misschien, want alles kan en niets moet.

Ik gebruik Twitter om mensen te volgen die iets interessant te melden hebben. Nieuwtjes over internet en multimedia, links naar rapporten over sociale media, tips voor copywriting en usability, meningen over de actualiteit, links naar grappige foto’s of filmpjes, muziek om te ontdekken,… Dat hoeft heus niet allemaal werkgerelateerd te zijn, al volg ik vanuit professionele interesse wel veel mensen die iets zinnigs over online marketing te zeggen hebben.

Twitter komt ook van pas als ik een praktische vraag heb, bijvoorbeeld de vraag naar gezellige restaurantjes in Gent. Oh, en het is vooral ook een leuk tijdsverdrijf. ’s Morgens als ik mijn krant uitgelezen heb, is het aangenaam om te scrollen door de eerste tweets van de dag. Of om de frustraties te lezen van andere treinreizigers, of automobilisten die in de file staan.

Ik volg bijna iedereen die mij volgt, maar ik ga slechts sporadisch zelf op zoek naar nieuwe mensen om te volgen. Er staan er al genoeg in mijn lijstje, en hoe meer er in staan, hoe minder je kan volgen wat er allemaal getweet wordt. Af en toe ga ik ook unfollowen als iemand teveel oninteressante zaken post, maar dat gebeurt gelukkig niet al te vaak.

Verder post ik zelf bijna uitsluitend in het Nederlands, en ik volg ook bijna alleen Nederlandstaligen. Niet omdat ik geen andere talen spreek, maar omdat dat al voldoende is om te volgen. En ik reken erop dat interessante anderstalige websites of rapporten wel tot bij mij geraken dankzij mijn Twitter-netwerk.

Zonder Twitter zou ik dus waarschijnlijk een pak interessante zaken missen, maar ik zou het niet beseffen. Je mist Twitter pas als het niet meer werkt, zoals ik in het verleden al eens heb meegemaakt. Voor mij is Twitter dus zeker onmisbaar geworden tussen alle andere media als kranten, tv en internet. Twitter lijkt ook uit te groeien tot het perfecte communicatiemiddel om snel en gericht een grote groep mensen te bereiken. Vandaar dat ik durf zeggen: ik tweet dus ik besta. Maar daar wil ik zeker niet mee gezegd hebben dat je zonder Twitter-account geen leven hebt.

Ik tweet dus ik besta, en jij?

7 Comments

  1. ik ben wel redelijk verslaafd aan twitter. mijn doelstelling in 2011 is om een aantal twitteraars eens in het echt te ontmoeten. wanneer heb jij eens tijd miss j_la 😀

  2. Ik was gestart met tweeten (twitteren?) om mijn blogje te promoten. Dat is ondertussen secundair geworden. Ik volg geen celebs. Wel Belgische en internationale mensen van vlees en bloed. Dankzij hen wordt mijn reis naar AUS een stuk leuker.

    Anderzijds heb ik mss te veel followings. Soms kan ik niet meer volgen… 😉

  3. Leuk artikel en geeft de no-tweople een perfecte inzicht in de twitter-wereld.

    Ik tweet, dus ik besta! Nationaal en uitvoerig op @mtthsndrssn.

  4. Als relatieve Twitter-newbie (augustus 2010) ben toch al behoorlijk verslaafd. Na een start in het Engels, schakelde ik al snel over naar het Nederlands en nam het persoonlijke de overhand op het professionele. Ik geniet op Twitter vooral van hoeveel humor en creativiteit mensen in amper 140 karakters kwijt kunnen.
    Omdat ik zelf als UX-designer werk hou ik wel van usability- en taalblunders hier en daar. En raad eens hoe ik zo bij jou terechtkwam, j_la? 🙂

  5. Via “zoek de fout” dan waarschijnlijk 😉

  6. Ik vind het vooral plezant. Net zoals ik IRC of ICQ ooit plezierig vond.

    Onbewust tel ik nu al af naar iets nog plezanter dus. 🙂

    En Joke heeft gelijk: iedereen moet Twitter maar invullen zoals hij of zij dat zelf wenst. Niks moet, alles mag.

    Wellicht is het juist die ongedwongenheid en het regelloze dat er voor zorgt dat ik het plezant vind.

  7. Twitteren (“micro blogging”) was een logische stap na het starten van een blog. Ik gebruik Twitter vandaag vooral om mensen te volgen die op professioneel vlak met communicatie, intranet, internet en sociale media bezig zijn. Handig om hun links naar relevante artikels, blogs en sites te kunnen aanklikken. En via de “Bio” van Twitteraars kom je ook als eens op een leuke blog terecht en kan je een reactie kwijt …. Wat wil een mens nog meer?


Geef een reactie

