Skip navigation

Zo moet het dus niet:

 

Hoe moet het dan wel?

Jouw

  • = bezittelijk voornaamwoord
  • te vervangen door “uw”
  • Het is jouw boek.
  • in bovenstaand voorbeeld: Laat een comment achter of trackback vanaf jouw website.

 

Jou

  • = persoonlijk voornaamwoord (zoals ik, mij, hem,…)
  • te vervangen door “u”
  • Het is aan jou om te antwoorden.
  • in bovenstaand voorbeeld: Zijn er volgens jou nog voordelen?

 

Makkelijk, toch?  🙂

Advertenties

4 Comments

  1. Joke,

    Heb jij (of iemand anders) toevallig gegevens over tutoyeren op websites?

    Ik heb zelf wel wat data, maar nog een beetje te weinig om keiharde conclusies te trekken.

    Uit de voorlopige cijfers blijkt dat ‘je’, ‘jij’, ‘jou’ en ‘jouw’ beter werken voor de conversie als ‘u’ en ‘uw’.

    • LC
    • Posted november 17, 2010 at 3:18 pm
    • Permalink

    @Edwin: “beter werken DAN” 😉 (nu we toch bezig zijn…)

  2. Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms u/jou en uw/jouw verkeerdelijk gebruik. We zijn soms slaafs aan de regels die ons door hogerhand zijn opgelegd. Waarom is het ik vind en niet ik vindt…omdat iemand dat ooit zo beslist heeft…. [/gedachtesprong]. Neemt niet weg dat ik geniet van je blog vol taalopmerkingen, zaken die mij doorgaans niet opvallen.

  3. @ Edwin: Ik heb daar geen cijfers over, maar wij gebruiken naar de klanten toe wel consequent (of toch bijna…) de je-vorm. “U” klinkt wel heel formeel, wat in bepaalde gevallen natuurlijk ook past. Dat hangt dan weer af van je positionering en doelgroep.

    @ marketingyudai: Bedankt voor het compliment 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: