Skip navigation

Ik snap ‘m niet. Of toch wel, denk ik.

Niet verder lezen als u Memento nog niet gezien hebt!

Dus Leonard – of Lenny zoals hij door zijn vrouw genoemd werd – heeft geen kortetermijngeheugen meer. Hij staat vol getatoeëerd en gaat op zoek naar de verkrachter en moordenaar van zijn echtgenote. De tatoeages moeten hem daarbij helpen, want daarin staan de feiten waarop hij vertrouwt. Maar of dat vertrouwen terecht is, komen we niet te weten.

Tenzij we vertrouwen op de mening van politieagent Teddy – die er niet echt betrouwbaar uitziet al was het maar omdat hij bij de eerste scène al het loodje legt. Moeten we hem dan maar geloven? Dan heeft Lenny het zelf gedaan: zijn vrouw vermoord. En dan is de zoektocht naar de mysterieuze John G een straatje zonder eind, John G die in een van de tatoeages op Lenny’s lichaam aangeduid wordt als moordenaar.

De film speelt zich achterwaarts af wat het voor de kijker verwarrend maakt. Zou de film ook zo goed geweest zijn als hij chronologisch verteld wordt? Misschien wel, maar de bedoeling is net om te verwarren. Zo kunnen we onszelf anderhalf uur lang ook een beetje voelen als Lenny zonder kortetermijngeheugen. Wat is echt, wat is niet echt? Zelfs het einde van de film maakt dat niet duidelijk.

Wat denkt u: is Lenny (schitterende vertolking door Guy Pearce trouwens) werkelijk degene die zijn vrouw vermoord heeft? En verzint hij dan het hele verhaal over Sammy Jenkins en zijn diabetische vrouw, om zo niet meer herinnerd te worden aan de harde waarheid?

Of hebt u een andere theorie?

Ik hoor het graag van u!

8 Comments

  1. Oei, die film heb ik in 2001 gezien. Volgens mij heeft ‘ie haar niet vermoord, maar wie het wel was staat me niet bij. Weet nog wel dat ik het een wat macabere, maar geniale film vond. Binnenkort weer eens kijken. 😉

  2. Wie het gedaan heeft is eigenlijk niet belangrijk. Wel dat Lenny telkens weer op zoek gaat naar een nieuwe John G in een andere stad. Voor zover ik mij de film herinner. Tis al 3 jaar geleden.

  3. Te lang geleden dat ik ‘m gezien heb, maar weet wel dat er op de DVD een optie verstopt zit om de film chronologisch te bekijken…

  4. Aha, die moet ik misschien eens zoeken dan. Bedankt voor de tip!

    • Fiemo
    • Posted november 16, 2010 at 2:46 pm
    • Permalink

    Volgens mij is het inderdaad zo wat Gerrit zei, dat hij telkens opnieuw opzoek gaat naar de moordenaar van zijn vrouw en telkens opnieuw dus iemand vermoordt wanneer hij denkt John G. gevonden te hebben.

  5. Maar heeft hij dan zelf zijn vrouw vermoord of niet?

    • Dolf
    • Posted januari 8, 2011 at 6:35 am
    • Permalink

    Ik denk dat hij mss zelf zijn vrouw heeft vermoord, en toen reeds last had van zijn geheugen. Teddy was de agent die ter plaatse kwam, en verzon zelf het verhaal van de verkrachting en de moord, en mss zelfs van Sammy, om Lenny te kunnen misbruiken om zijn corrupte zaakjes op te ruimen. Hij misbruikt Lenny om zogezegde John G’s uit de weg te ruimen die hij zelf kwijt wil in zijn corrupte drugspraktijken, totdat na een openhartig gesprek Lenny doorheeft dat hij misbruikt wordt en opschrijft dat Teddy niet te vertrouwen is. En zodat uiteindelijk Teddy gestraft wordt voor zijn wanpraktijken… Zou het zoiets kunnen zijn? Geniale film trouwens!

  6. @ Dolf: Dat is ook ongeveer wat ik ervan gemaakt heb. En inderdaad een geweldige film!


Geef een reactie

