Skip navigation

Voor u die nog nooit gehoord heeft van Apocalypto, de controversiële film van Mel Gibson, geef ik nog even de trailer mee:

Handig, want nu hoeft u deze zelf niet meer op te zoeken.

Laat ik ook even kort het verhaal samenvatten. De film speelt zich af op het einde van het Maya-tijdperk en draait volledig rond Jaguar Paw. Op een dag wordt het dorpje waar hij met zijn vrouw en zoontje leeft, overvallen door een andere groep Maya’s. De meeste inwoners worden afgeslacht, maar Jaguar Paw slaagt erin zijn vrouw en zoontje te verstoppen in een grot. Daarna wordt hij zelf gevangen genomen samen met een paar andere dorpelingen, en begint een gevaarlijke tocht. Zal Jaguar Paw het overleven? En zal hij ooit zijn vrouw en zoontje terugzien?

Voor u die de film nog niet gezien heeft, zal ik geen details verklappen over de rest van de film.

Of wacht, toch wel. Niet verderlezen dus als u de film nog wil zien.

Natuurlijk overleeft Jaguar Paw de film, maar wel nipt. Een paar keer heel nipt zelfs, maar dat maakt het dan ook spannend. Je voelt dat Jaguar Paw uiteindelijk zijn vrouw en zoontje zal terugzien, maar je vraagt je toch af hoe hij het zal klaarspelen. Die details ga ik dan weer niet vertellen, daarvoor moet u de film maar zelf bekijken.

Toen Apocalypto net uitkwam, was er heel wat controverse. Mel Gibson staat dan ook niet bekend als de meest objectieve regisseur, maar nu waren heel wat historici en Maya-kenners serieus op hun trenen getrapt. Zo zou de historische setting niet helemaal correct zijn en wordt er geweld getoond dat buiten alle proportie is. Zeker de eerste 10 minuten van de film zijn wat moeilijk te verteren voor gevoelige kijkers.

Maar laat u vooral niet afschrikken! U weet immers wel beter en kan dit soort films met de nodige korrels zout nemen. Daarom kan u net zoals mij deze heerlijke film smaken zoals hij bedoeld werd: licht verteerbaar met een historische kruiding.
(Klink ik zo een beetje als de beste hobbykok van Vlaanderen?)

Als u The passion of the Christ gezien hebt, weet u zo ongeveer ook wel waaraan u zich kan verwachten. De film speelt met het visuele en de dialogen zijn van ondergeschikt belang. Als u het toelaat, wordt u meegesleurd in een spannende overlevingstocht door de Mexicaanse jungle en een Maya-cultuur waarvan u blij bent dat het misschien allemaal wat gruwelijker wordt voorgesteld dan het echt geweest moet zijn.

Ik heb mij de Apocalyptosche wervelstorm alleszins laten welgevallen, en u?

PS: Doet de filmtitel u ook denken aan Calippo-ijsjes, of ben ik werkelijk de enige die die link legt?

2 Comments

  1. Ik heb de film nog niet gezien, maar staat wel lang op mijn want-to-see-lijstje…

    en bij mij doet de filmtitel geen link oproepen met calippo-ijsjes, maar dat kan ook aan mij liggen 😀

  2. Ja ik leg soms nogal aparte linken 😛

    De film is alleszins een aanrader. Laat zeker weten hoe jij ‘m vond!


Geef een reactie

