Skip navigation

5 Comments

    • Kimmi
    • Posted oktober 25, 2010 at 2:02 pm
    • Permalink

    WerkTE voltijds .. Zaterdag ontslagen :s Voelt toch vreemd om voor ’t eerst werkloos te zijn .. (alleja, nog niet helemaal, nog 3 maanden opzeg)

    • liekkje
    • Posted oktober 25, 2010 at 2:19 pm
    • Permalink

    Met “voltijd” is niets mis, althans aan de bovenkant van de grens niet in ieder geval.
    Of mis ik het hier even…

  1. @ Kimmi: Dat is niet leuk!

    @ liekkje: Hier in België zeggen we “voltijds” maar of dat correct(er) is weet ik niet. Van Dale geeft me alleszins geen gelijk 😉

    Werkeloos, wordt dat in Nederland dan ook gezegd? Want dat is bij ons “werkloos”.

  2. Rare vraagstelling. Wat is het verschil tussen ‘Uw eigen baas’ en ‘Ik werk als zelfstandige’?

    Ik denk niet dat ‘voltijd’ standaardtaal is in België. Het staat in ieder geval niet in het Groene Boekje. Iedereen zegt toch ‘voltijds’?

    Werkeloos bestaat, maar wordt bijna altijd gebruikt in de betekenis van ‘niets doen’. Bijvoorbeeld: “Hij keek werkeloos toe hoe ze aan het schilderen waren.” Zie http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/907/

  3. Ja ik zeg ook altijd “voltijds” maar in Van Dale staat “fulltime” of “voltijd”…


Geef een reactie

