Skip navigation

Het zal nog niet zijn! Ik moest me niet druk maken over geld, werk, rijbewijs, huur van een appartement, …

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat het leven een eeuw geleden makkelijker was – al kan dat natuurlijk wel het geval geweest zijn. Maar daar weet ik niets over, aangezien ik toen nog niet leefde. Ik heb het gewoon over mijn “vroeger”, mijn verleden. Nostalgie, aaah… De radiozender achterna!

Vroeger leek alles zo eenvoudig. Naar school gaan en mij om de rest niet druk maken. Een job en een rijkelijk loon zouden automatisch volgen, maar daar maakte ik me in de verste verte geen zorgen om. Sparen lukte alleen tot de eerstvolgende snoepzak.

Vroeger was de tijd van Barbiepoppen – nu misschien nog, maar ik speel er toch niet meer mee – en trollen. Wie kent er die poppetjes nog met hun kleurrijke haardos? Iedereen had er toen wel een paar, liefst in alle mogelijke kleuren en met verschillende outfits. De mijne had zelfs een naam en een identiteitskaart, helemaal zelfgemaakt. Yeah! How cool is that? Volgens mij moet ik er trouwens ergens nog wel een verstopt hebben, gewoon uit jeugdsentiment. Een mens wil toch altijd een beetje jong blijven.

Ja ik was een echt 90’s kind. En soms kom ik van die dingen tegen die me meteen naar daar terugkatapulteren. Dat is zowat het effect dat ik krijg wanneer ik nummers van Isabelle A hoor. En meezing, uiteraard!

Ja ik geloof echt dat Tien Om Te Zien mijn grootste jeugdzonde was. Maar uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen met mij. Min of meer.

Ik verzamelde ook zowat alles: postzegels, stickers, pins, flippo’s, tuttertjes,… Maar lang bleef dat nooit duren. Is er trouwens toevallig iemand geïnteresseerd in een half gevuld postzegelalbum? Als ik aan mijn tienerjaren denk, zie ik in gedachten ook nog Tamagotchi’s passeren, rekbandjes voor rond de pols, kleurrijke veren die zelf de trap afkonden en nog zo’n dingen. Ik deed er graag aan mee. Maar aan Buffalo-schoenen, daar deed ik niet aan mee. Er is een grens. En die lag echt wel hier:

En daar zie ik nu nog steeds mensen mee lopen. Beetje blijven stilstaan zeker? Ofwel willen ze op die manier eeuwig jong blijven. “Jong”.

Terugdenken aan vroeger is leuk. Zo blijft de begintune van Baywatch onvergetelijk. Ik keek naar Familie toen er nog geen Thuis was, en naar Home & Away omdat dat beter was dan Neighbours. Nog iets langer geleden keek ik naar Alfred Jodokus Kwak, Boes en Dommel. En aan Skippy, The Flying Doctors en Beverly Hills Nine-O-Two-One-O hou ik ook wel herinneringen over. Vaag.

En nu ik toch bezig ben, kan ik meteen ook een korte playlist doorgeven. Een paar klassiekers die daarin zeker niet mogen ontbreken zijn Good Shape, Dr Alban, 2 Brothers on the 4th Floor, Real McCoy, Snap, DJ Bobo, Rednex, La Bouche, Leopold 3, Bart Kaell en Def Dames Dope. Zet die muziek op (zeker doen!) en ik voel me weer jong. Niet dat ik al zo oud ben! Nee, ik heb zelfs nog geen rijbewijs. Al zegt dat meer over mezelf dan over mijn leeftijd.

I só totally love the nineties! Wanneer is de volgende fuif? Ik ben er weer volledig klaar voor. Hé lekker beest!

6 Comments

    • Michiel
    • Posted september 11, 2010 at 9:59 am
    • Permalink

    THE Flying Doctors, dat heb je dan vast in de herhaling gezien… Eind jaren ’80, begin jaren ’90 ging dat volgens mij van de buis…
    Boes is cool, ook als ik t nu nog eens terugzie. Tijdloos, of juist in mijn tijd, dat laat ik in het midden. 😉

    • Michiel
    • Posted september 11, 2010 at 10:02 am
    • Permalink

    Enne, vroeger was t niet allemaal beter, vroeger was je nog zo jong dat anderen de Grote Levenszorgen voor je waanamen. Nu lijkt dat “beter”, omdat een tijdje zonder zorgen (breed bedoeld) zo fijn lijkt. 😉

    Maar weer even kind zijn, wie wil dat nou niet?!

  1. Nostalgie is fun, maar ik herinner me ook dat school niet altijd zo leuk was en dat ook als 16-jarige ik nostalgie had naar de kindertijd van de jaren ’80

  2. Leuk stukje! 🙂

    Voor de liefhebbers, een afspeellijst met enkele van m’n favoriete 90’s-nummers:
    http://www.youtube.com/view_play_list?p=D97C2AE19140FD28

  3. @ Robin: Ik ben alvast liefhebber van jouw afspeellijst! Schitterende keuze 🙂

  4. Superpost! Ik hou ook zo van de nineties!


Geef een reactie

