Skip navigation

Nu hadden jullie waarschijnlijk een andere inhoud verwacht? Valt dat even tegen!

Het gaat maar over de websites van enkele biermerken.

Elk vermelden ze op hun homepage de boodschap dat je 18 moet zijn om de website te bekijken.En ik heb het getest, met een datum als “01-01-1999” kom je er echt niet in.

Ik begrijp ergens wel waarom je dan je geboortedatum moet ingeven, maar langs de andere kant heb ik daar toch enkele bedenkingen bij.

Waarom zou je als je jonger bent dan 18 geen andere geboortedatum ingeven? Je zou wel stom zijn om je eigen geboortedatum in te geven.

En waarom überhaupt een geboortedatum ingeven? Niet iedereen komt op de site als (potentiële) alcoholgebruiker. Stel dat je als 16-jarige een spreekbeurt (waar is de tijd dat we nog spreekbeurten moesten geven) wil geven over een biermerk. Op de website kan je dan niet terecht voor informatie.

Bovendien zal de website niet verhinderen, laat staan ervoor zorgen, dat je bier in handen krijgt. Via de website ga je geen bier proeven of bestellen. Noch zal de website verhinderen dat je via oudere vrienden/op een familiefeest/in het ouderlijke huis van de verboden alcoholische vrucht proeft.

Beter voorstel is het vermelden van een waarschuwende boodschap, zoals je op sigarettenpakjes al ziet (smoking kills/roken is dodelijk, rokers sterven jonger, roken veroorzaakt dodelijke longkanker).

Wanneer je op de site komt, krijg je een pop-up met de boodschap “alcohol verhoogt de kans op ongevallen” of “alchohol kan bij kinderen jonger dan twaalf onherstelbare schade toebrengen aan de hersenen”.

Om de site binnen te gaan, moet je dan kiezen tussen “ik ben me bewust van de risico’s maar wil toch de site bezoeken” of “ik ben me bewust van de risico’s en zie ervan af deze site te bezoeken”. Het is maar een ideetje natuurlijk.

Wat denken jullie?

2 Comments

  1. Naar het schijnt hebben ze in wisconsin recent die jongen gevonden die als eerste op de button geklikt heeft ‘Yes, i’m under 18 take me away from this site’…

    Meeste van dit soort 18J old webpages dienen om zich in te dekken, en worden gezien als een noodzakelijk kwaad. Jouw suggestie is een mooie vanuit het idee dat het er iets zou toe doen, waar ik voor vrees. Call me cynical 😉

    • ForEach
    • Posted augustus 1, 2010 at 4:21 pm
    • Permalink

    denk ook dat het eerder iets wettelijks is ipv iets nuttigs 🙂


One Trackback/Pingback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by J_La, J_La. J_La said: Je moet 18 zijn om deze website te bekijken: http://wp.me/p2Ggs-F2 […]

Geef een reactie

