Skip navigation

Is dit geen pleonasme?

Men spreekt van een pleonasme als een deel van de betekenis van een woord of een woordgroep nog eens, ‘dubbelop’, door een ander woord wordt uitgedrukt. Voorbeelden zijn: witte sneeuw (‘wit’ is een inherente eigenschap van ‘sneeuw’ en maakt dus deel uit van de betekenis van sneeuw), een zwarte neger (‘zwart’ maakt deel uit van de betekenis van neger), iets opnieuw herhalen (‘opnieuw’ zit al besloten in de betekenis van herhalen), een verbetering ten goede (‘ten goede’ maakt deel uit van de betekenis van verbetering). Pleonasmen worden ook wel opzettelijk als stijlfiguur gebruikt.

Bron: taaladvies.net

Leeftijd is toch altijd de huidige leeftijd, of bestaat er ook een andere?

Wat denken jullie?

9 Comments

  1. Op het moment dat ik een nachtje ga stappen (wat ik veel te weinig doe), dan kan ik wel stellen dat mijn toekomstige leeftijd (the day after) een stuk hoger zal liggen.

    Misschien bedoelen ze dat? 🙂

  2. Haha. Jij interpreteert de vraag dan meer als “Hoe oud voel je je nu?” 🙂

    Ja, misschien is het zo wel bedoeld.

  3. Hoe oud bent u is directer, maar “oud” is voor sommigen politiek niet correct. Strikt gezien is de vraag “Wat is uw huidige leeftijd?” een pleonasme. Maar in de context mss niet. Wordt er gevraagd naar andere dingen?

    Bv:
    – Wat was de leeftijd waarop u trouwde?
    – Wat is is uw huidige leeftijd.

    Dan vind ik de qualificatie “huidig” verantwoord.

  4. Ik volg het standpunt van Benjamin. Los van die context geniet “Wat is uw leeftijd?” mijn voorkeur.

  5. Ik zou zelf ook gaan voor wat Robin voorstelt, “Wat is uw leeftijd?”.

    @ Benjamin: Nee er werden geen andere vragen mbt leeftijd gesteld. Vandaar dat de vraag naar “huidige leeftijd” ook zo vreemd overkwam.

  6. Ja, dan is het helemaal nutteloos

  7. Mijn huidige leeftijd is…

    Met verstand van * kind
    * mbt holebi-kennis inwinning 5 jaar
    * mbt esoterie … 9 jaar
    * mbt internet 6 jaar
    * mbt woonvormen 2 jaar

    op welke site werd dit gevraagd âť“

  8. Dit werd in een enquĂŞte gevraagd, weet niet meer dewelke.

  9. 20 jul. 2010
    Hoe oud zijn jouw botten?

    We spenderen een fortuin aan haar- en huidverzorging, maar denken we ook aan onze botten? Verzorgen we deze al op jonge leeftijd niet naar behoren, kan ons skelet, sneller dan de rest van je lichaam, verouderen. 1 vrouw op 2 kampt op 50-jarige …
    http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1135421/2010/07/20/Hoe-oud-zijn-jouw-botten.dhtml


Geef een reactie

