Skip navigation

Om begrijpelijke redenen delen het Chocolademuseum, het Frietmuseum en het Lampenmuseum 1 website en 1 lay-out. Kosten drukken in tijden van crisis is belangrijk.

In Google ziet dat er wel wat vreemd uit. Je zoekt op frietmuseum, en als eerste resultaat zie je iets met titel Choco-Story, The Chocolate Museum. Niet meteen de meest voor de hand liggende combinatie, chocolade met frieten.

Binnenkort hebben ze zelfs kids & fun aan te bieden, voorlopig moeten we het nog zonder kinderen doen:

En het project in de kijker stelt momenteel nog maar bitter weinig voor:

Het onderdeel over de geschiedenis van de lamp kan ook wat uitbreiding gebruiken:

Bij het online bezoek worden enkele foto’s getoond van het museum. Misschien een ideetje om dat onderdeel “Enkele foto’s” te noemen?

Indien u een reservatie wenst te maken, kan u dit formulier downloaden:

Vervolgens krijg je een pop-up te zien:

Een zelfde pop-up krijg je als je de quiz wil doen over het chocolademuseum (!) op de site van het Frietmuseum – verwarrend.

Tekst is hier waarschijnlijk niet juist aangepast, maar toch, raak hier als surfer maar eens wijs uit. De quiz kan je bovendien niet online maken, je moet hem eerst downloaden, oplossen, en dan de juiste antwoorden aanvragen via e-mail.

Op de Chocoladeversie van de site wordt de surfer ineens heel deftig aangesproken:

Veel te ouderwets taalgebruik!

Hier is dus nog werk aan de winkel.

Wat hebben we geleerd vandaag?

  1. Voorzie afzonderlijke url’s voor de verschillende sites, en laat het overzichtsscherm met de combinatie van de 3 musea achterwege. Het zorgt alleen maar voor verwarring bij bezoekers die hoogstwaarschijnlijk slechts in 1 museum geïnteresseerd zijn. Ofwel chocolade, ofwel frieten, ofwel lampen.
  2. Haal pagina’s offline als ze nog niet volledig afgewerkt zijn. Een melding “binnenkort” is veel te vaag. Probeer dan eventueel een tijdsaanduiding te geven, maar hou je daar ook aan. Niets zo pijnlijk als je eind juni 2010 ergens op een site moet lezen “Deze informatie is beschikbaar vanaf februari 2010”.
  3. Nu we er toch over bezig zijn, als er onderdelen van de website niet meer dan 1 of 2 zinnen bevatten, stel jezelf de vraag of dit dan wel nuttige informatie is voor de surfer.
  4. De beleefdheidsvorm “u” kan best online, maar laat de hoofdletter vallen. Taalgebruik als “teneinde” en “we hebben het genoegen” ogen zeer plechtig, maar zijn misschien toch iets te ouderwets voor een site over frietjes, chocolade en lampen.
  5. Maak gebruik van de online mogelijkheden die er zijn om enquêtes en formulieren op te maken. Een document laten afprinten en dan laten opsturen is echt not done.
Advertenties

2 Comments

  1. Ze hadden al kunen besparen door een gemeenschappelijke architectuur te bestellen, maar aparte uitbouw.

    Ons intranet wordt zo samen ontworpen met Gent.

    • Dimitri Claerbout
    • Posted juli 2, 2010 at 1:48 pm
    • Permalink

    J-La gaat de SEM toer op ja ;)? Straks kom ik u nog op vreemde plekken tegen…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: