Skip navigation

Twitter is ideaal om snel te reageren op recente gebeurtenissen en daar ongelooflijk veel mensen mee te bereiken. Neem de recente oliecrisis en kijk hoe de fake Twitteraccount BPGlobalPR daar ludiek op inspeelt. Of hoe ironie op het web echt werkt. Met 162 000 followers kan je al eens een statement maken!

Hier kan je alvast lezen waarom deze account werd opgestart, kort samengevat:

I started @BPGlobalPR, because the oil spill had been going on for almost a month and all BP had to offer were bullshit PR statements.  No solutions, no urgency, no sincerity, no nothing.  That’s why I decided to relate to the public for them.  I started off just making jokes at their expense with a few friends, but now it has turned into something of a movement.  As I write this, we have 100,000 followers and counting.  People are sharing billboards, music, graphic art, videos and most importantly information.

Why has this caught on?  I think it’s because people can smell the bullshit and sometimes laughing at it feels better than getting angry or depressed over it.  At the very least, it’s a welcome break from that routine.  The reason @BPGlobalPR continues to grow is because BP continues to spew their bullshit.

BP zelf zit blijkbaar niet verveeld met de account, integendeel:

Mr. Odone, who is not on Twitter himself, noted the company is aware of the feed. “We’re looking at it and it seems to have a different logo on it now.” The use of the old one and of the @BPGlobalPR handle isn’t something BP seems particularly bothered by either. “People are frustrated at what’s happening, as are we, and that’s just their way of expressing it.”

De boodschap is alleszins duidelijk dat enorm veel mensen zich de situatie in de Golf van Mexico aantrekken. Dankzij de parodie-account krijgen deze frustraties ook uiting. Enkele opvallende uitspraken op een rijtje:























Dit werkt duidelijk inspirerend! In navolging van de succesvolle BP-account startte immers iemand een soortgelijke account op voor CD&V:




Is dat trouwens niet strafbaar, jezelf uitgeven voor iemand anders? Of mag dat met een merknaam dan wel? Nieuwe media vragen alleszins om nieuwe wetten, lijkt mij. Welke advocaat of rechter vult dit gat in de markt? Ik wil gerust medewerking verlenen.

Advertenties

4 Comments

  1. Vandaag de Authetenic of Verified-label bij twitteraccounts van de rich & famous.

    Recht & internet is nog pril. Geen idee of het strafbaar is. In theorie wslk wel.

  2. Als het duidelijk ironie betreft, denk ik niet dat er sprake kan zijn van jezelf uit te geven voor iemand anders (in de zin van die wet).

    Vroeger gebeurde dat geregeld ook op de radio. Zolang men het “slachtoffer” maar op tijd duidelijk maakt dat het over impersonatie gaat, denk ik niet dat er een vuiltje aan de lucht is.

  3. NMBS doet er nu ook aan mee: http://twitter.com/globalnmbspr


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: