Skip navigation

Maar ook nog in beeld, geen paniek! Ik ga jullie geen heel verhaal vertellen over onze vakantie in Mexico, zonder er een paar leuke beelden tussen te steken. Liefhebbers van prentjes kunnen deze hoeveelheid lettertjes dan meteen overslaan.

Het plan was om eens op vakantie te gaan buiten Europa, occasionele tripjes naar Egypte en Turkije buiten beschouwing gelaten. Ik wou al langer eens naar Mexico, zoals ik ook graag eens naar Australië, Thailand, Cambodja, New York en overal wil. Maar het werd deze keer Mexico dankzij een interessante promotie op de Neckermann-site.

De eerste keer op vakantie buiten Europa wil ook zeggen: de eerste keer zo ver vliegen. En dat beviel me niet geweldig. Te weinig beenruimte, neergeklapte stoelen van de passagiers voor ons op 20 cm van onze neus en luidruchtige jongeren. Lezen gaat dan moeilijk, en slapen lukt ook maar half-en-half. Na een tussenstop in Cuba, waarbij 2 hostessen door het gangpad liepen met desinfecterende spray, landden we in Cancun ongeveer 14 uur na ons vertrek vanuit Brussel, en dus 18 uur na ons vertrek vanuit Gent. Plaatselijke tijd: 17u, 7u vroeger dan in Brussel.

We werden vriendelijk onthaald door de lokale reisleiding van Neckermann, en na een korte busrit afgezet aan ons hotel Sandos Caracol aan de Riviera Maya (Playa Del Carmen). Eerste indruk was alvast zeer positief: we kregen een lekkere cocktail aangeboden en de man achter de receptie begreep Engels, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het hotel van onze vorige vakantie in Egypte – Continental Garden Reef – waar amper iemand een woord Engels verstond.

Onze kamer bleek een deluxe room met jacuzzi te zijn dankzij de gratis inschrijving voor Sandos 4 U, zeker doen dus. Daarna konden we het resort wat gaan verkennen en al meteen iets gaan eten. Zo gaat dat in all inclusive. Nooit gedacht dat dat iets voor mij zou zijn trouwens, all inclusive: dat stond voor mij gelijk aan vastzitten in je hotel en van ontbijt naar snack naar lunch naar snack naar avondeten naar snack gaan begeleid door een decadente hoeveelheid alcohol en frisdrank. Bovendien weet iedereen dat de ‘all inclusive’-formule speciaal volk aantrekt, zoals de Amerikanen die vanuit het zwembad “Manuel, bring us some more Margaritas!” riepen naar de barman die Rafael heette. Onbeleefd volkje, niet te doen.

Sandos Caracol kamer

Dit was onze kamer, maar dan zonder vreemde man in de jacuzzi.

Die onrespectvolle hotelgasten buiten beschouwing gelaten, hadden we een schitterend verblijf in hotel Sandos Caracol. De kamer was lekker ruim, de jacuzzi was mooi meegenomen, de douche was zalig groot! Het personeel was – weeral in tegenstelling tot vorige vakanties – supervriendelijk en uiterst behulpzaam. Eten en drank, ook bekende merken als Bacardi, waren er in overvloed, dus geen goedkope lokale alcohol. In het hotel waren 3 zwembaden: 1 voor kinderen met veel glijbanen, 1 voor iedereen met ambiance muziek en een bar in het zwembad, en 1 voor ‘adults only’ dat wat rustiger lag. Het strand en de zee zagen eruit als in een droom. Kortom, het ideale hotel op een ideale locatie. En dat zeg ik niet (alleen) omdat ik bij Neckermann werk, nee.

Op voorhand hadden we voor 3 dagen een huurwagen van Thrifty geboekt via Holiday Cars, alleen was Wendy van Thrifty niet vertrouwd met dat systeem. Ongeveer anderhalf uur en heel wat telefoontjes later, kregen we dan toch de sleutel van onze spierwitte Nissan.

Hippe huurwagen Nissan

Hip rijmt vanaf nu op Nissan. Not.

De eerste dag bezochten we Tulum, de enige Mayastad aan zee en daarom alleen al de moeite om te bezoeken. De site zelf is niet zo groot, maar de combinatie van ruïnes, groen gras en een felblauwe zee is wondermooi.

Tulum, Mexico

Tum Ti Dum... Tulum

Nog meer Tulum

Nog meer Tulum.

Droomstrand bij Tulum

Droomstrand

We wilden graag Cobá ook nog bezoeken, maar kwamen daar pas na 16u aan. Musea en archeologische sites sluiten om 17u in laagseizoen, dus moesten we ons bezoek aan Cobá noodgedwongen met een dag uitstellen.

De tweede dag stonden we extra vroeg op zodat we vóór de grote volkstoeloop en de middaghitte Chichen Itzá zouden bereiken. Rond half 11 kwamen we daar aan, missie geslaagd. Het eerste dat je ziet wanneer je de site opwandelt, is de indrukwekkende piramide van Kukulcan. Iedereen kent het typische beeld van deze piramide wel, maar dat doet geen afbreuk aan de ervaring als je recht tegenover de piramide staat. Vroeger mocht je er nog op, maar dat kan nu spijtig genoeg niet meer. Het zicht dat je op de top krijgt over de omgeving en de site zelf, moet wel spectaculair geweest zijn.

Wij 2 voor de piramide van Kukulcan, Chichén Itzá, Mexico

Deze foto wint de prijs voor "meest lullige vakantiefoto". Serieus, waar is de piramide naartoe?

Chichen Itza in vol ornaat

Tadaaa! Chichen Itza in vol ornaat!

Overal op de site heb je ook kraampjes en verkopers die je aanklampen om hun meestal handgemaakte souvenirs kwijt te raken. “Only one dollar” totdat je werkelijk iets wil kopen, dan loopt de prijs al snel op. Met wat afdingen hebben we onze uitgaven kunnen beperken, maar het is moeilijk weerstaan aan de kleurrijke maskers en andere Maya-memorabilia. Naast onze tv staat nu ook een miniversie van de piramide.

Diezelfde dag ondernamen we een tweede poging om Cobá voor sluitingstijd te bereiken, en tweede keer goede keer, nu lukte het wel. Deze Mayasite is minder bekend maar zeker de moeite waard omdat je hier wél zelf de piramide (40 meter hoog) mag beklimmen. Kwestie van voldoende adem te houden voor de beklimming, huurden we een fiets zodat we niet het hele eind moesten wandelen. Hoogtevrees heeft mij alleszins niet tegengehouden: op handen en voeten kroop ik naar boven, en op m’n achterwerk kwam ik terug naar beneden. Dat zag er hoogstwaarschijnlijk ongelooflijk dwaas uit, maar het uitzicht bovenaan op de omliggende natuur was dat wel waard.

Uitzicht vanop de piramide van Cobá

Uitzicht vanop de piramide van Cobá. Al durfde ik niet echt lang kijken. Vandaar dan ook de foto.

De derde en laatste dag dat we de auto huurden, bezochten we Xcaret, een ecologisch natuurpark dicht bij Playa Del Carmen. Ik keek er vooral naar uit om met dolfijnen zwemmen, want iedereen had me dat aangeraden. Dat bleek ook een unieke ervaring all in: gedurende een uur konden we in een klein groepje van 5 enkele dolfijnen strelen, ermee zwemmen, wat foto’s nemen en – heel spectaculair – door de dolfijnen voortgeduwd worden door het water. Enfin, foto’s  zeggen het beter:

Dolfijnen duwen mij voort

Daar ga ik dan.

Dolfijnen in Xcaret, Mexico

Daar sta ik dan!

En omdat het zwemmen met dolfijnen zo memorabel was, nog enkele fotootjes. Ik heb er tenslotte genoeg voor betaald:

Strike a pose with a dolphin - part one

Strike a pose with a dolphin - part two

Strike a pose with a dolphin - part three

De rest van de dag genoten we van de prachtige natuur in het park: beestjes kijken, zwemmen in half-ondergrondse rivieren, een rustig boottochtje maken, en vooral veel zweten. Had ik al verteld dat het ongelooflijk heet was in Mexico? En had ik al verteld dat overal waar je kijkt, leguanen zaten?

Beesjes... béééééésjes!

De eerste avond zat er zelfs een gekko in onze hotelkamer, net iets teveel natuur voor mij. Daarna sliepen we twee nachten met het licht aan. Wat dan weer muggen aantrok, met als resultaat een lichaam vol muggenboebels. En jeuk, jeuk! Maar die kleine minpuntjes wogen lang niet op tegen alle pluspunten van onze Mexico-vakantie, integendeel: we zouden direct terug willen!

Een week na aankomst moesten we dan ook met heel veel spijt al afscheid nemen van Mexico… ¡Hasta luego México!

8 Comments

1. Wanneer je geen badplaats-bezoeker bent… Dan heb je wel deugd gehad van zo’n verre reis 😉

2. Beste J-la,

Wat een verhaal en echt prachtige foto’s. Zwemmen met dolfijnen is wel cool hoor! Mocht je nog opzoek zijn naar meer informatie over Playa del Camren of een andere plaats in Mexico, ga dan naar onderstaand adres:

Op deze website vind je alle informatie die je maar nodig hebt voor een heerlijke vakantie. Ook staat er veel informatie over andere landen en steden van over de hele wereld op de website.

Groeten,

• Kathleen
    • Posted oktober 24, 2010 at 12:03 pm
    • Permalink

Ik zie dat jullie een superleuke vakantie hebben gehad!
    Half november vertrekken wij ook naar Sandos.
    Ik lees hier en daar dat er veeeel muggen zitten.
    Aangezien ik die al aantrek zal ik me hierop al maar goed voorzien zeker?
    Ik lees ook dat je je ingeschreven hebt op Sandos 4 U,
    en dat je hiermee een deluxe room kamer hebt gekregen.
    Wij hebben onze reis al geboekt via een reisbureau,en hebben een standaard kamer,is het dan nog aan te raden om ons op Sandos 4 U in te schrijven om wat voordelen te bekomen?

groetjes 😉

7. Ja de muggen zijn er oververtegenwoordigd, dus daar bescherm je je best wel tegen. Maar je zal sowieso gestoken worden, dat kan je niet verhelpen. 😛

Wij hadden ook via Neckermann geboekt, maar door de inschrijving op de Sandos 4U formule kregen we toch de gratis room upgrade, dus zeker doen!! En laat maar weten hoe het daar geweest is dan 😉 Veel plezier daar!