Skip navigation

Deze muziek doet me terugdenken aan meer dan een jaar geleden, toen ik net dubstep en aanverwante muziek begon te ontdekken. Een beetje achtergrondinformatie voor de liefhebbers:

“Dubstep is een muziekgenre dat rond 2001 is ontstaan in Engeland. Kenmerkend voor dubstep zijn de baslijnen en het hoge tempo (rond 140 bpm), de drums zitten vaak op de helft daarvan. Dubstep is nauw verwant aan grime.”

Alhoewel velen Burial niet beschouwen als echte dubstep, vormde die groep toch mijn kennismaking met het muziekgenre. Ik was er meteen weg van. Van hun hele cd ‘Untrue’ trouwens, wat een echte aanrader is als je voor dit soort muziek te vinden bent.

Of het Londense undergroundgenre iets voor jou is, kan je hieronder al even testen door mijn favoriete dubstep-nummers te beluisteren.

Burial – Archangel

Burial – Etched Headplate

Wikipedia omschrijft Burial als een combinatie van drum ‘n’ bass, 2step, ambient en minimale dubtechno, dat samen met vervormde stemmen en samples leidt tot een duister, melancholisch klankbord. Ik word er gewoon heel erg rustig van. Niet erg vrolijk, maar dat compenseer ik wel met andere muziek. Deze 2 nummers van hen doen me echt wegdromen. Ogen toe en ik waan mij ergens anders. Op het werk kan dat soms ook al eens helpen als het extreem druk is.

Rusko – Cockney Thug

Een ander soort dubstep is Rusko, dat veel actiever klinkt en door de die-hards dan ook meer als echte dubstep aanzien wordt. Ik hoor het allebei graag, al verschillen deze 2 wel serieus van elkaar. Burial zal ik opzetten als ik mij rustig voel of rustig wil voelen, terwijl Rusko bij mij eerder het omgekeerde effect heeft. Bij het volgende nummer stel ik me mensen voor die zich volledig uitleven, wat bij Burial niet meteen het geval zal zijn.

Skream – Rutten

De derde grote naam binnen het dubstep-genre is Skream, dat naar mijn gevoel meer aanleunt bij Burial dan bij Rusko. Het volgende nummer doet me dan ook meteen wegdromen, een beetje zoals een roes maar dan zonder  verdovende middelen. Wobbly, zoals ze het in het Engels omschrijven, geeft echt het gevoel weer van deze muziek.

Nog enkele nummertjes om te ontdekken:

Kromestar: Konflict en Angerman

Chase & Status – Running

Milanese – Caramel Cognac

Distance – Night Vision

La Roux – In For The Kill (Skream Remix)

En, is dubstep iets voor jullie? Welke vinden jullie goed? Of kunnen jullie nog andere dubstep-nummers aanraden?

Burial – Etched Headplate

2 Trackbacks/Pingbacks

  1. […] This post was mentioned on Twitter by J_La. J_La said: Dubstep: http://wp.me/p2Ggs-6F […]

  2. […] Mijn voorliefde voor dubstep heb ik hier al eerder beschreven, en af en toe komt dat nog eens in alle hevigheid bovendrijven. Zo heb ik recentelijk Chase & Status herontdekt – geniet met me mee. […]

Geef een reactie

