Skip navigation

Ik ben Telenetklant, al enkele jaren. Tot voor kort was ik zelfs een vrij tevreden klant, maar nu niet meer.

Heel tevreden ben ik sowieso nooit geweest, en dan vooral door de foute communicatie van Telenet in haar reclame. Ik nam een abonnement voor digitale tv en internet aan € 42 per maand, maar achteraf bleken daar nog kabelkosten bij te komen, wat ongeveer neerkomt op € 10 per maand extra. Toen ik hun klantendienst daarmee confronteerde, gaven ze inderdaad toe dat dit enkel in de kleine lettertjes vermeld werd. Resultaat: als klant voel je je bedrogen.

Maar dat is de logica van Telenet zeker. Voor hun diensten betaal je € 42 per maand en de kabel moet je er bovenop betalen. Dat het abonnement voor jou als klant op meer dan € 50 per maand komt, is niet hun probleem.

Omdat ik tot op heden nog geen betere provider gevonden heb, blijf ik dus klant. Lees: als ik een provider vind die hetzelfde kan aanbieden voor dezelfde prijs of goedkoper (stel je voor!), wissel ik meteen!

Nu wil ik graag veranderen van abonnement. Ik heb ExpressNet en kijk digitaal via de digibox die ik via Telenet aangekocht heb. Ik wil overstappen naar een shake omdat ik dan eindelijk ook HD kan kijken, en dus eindelijk de mogelijkheiden van mijn nieuwe tv-toestel zal kunnen benutten. Dus kies ik voor de FunkyShake omdat dit qua tarief en voorwaarden het meest aanleunt bij wat ik al heb.

Na een telefoontje met de klantendienst was het al snel duidelijk dat die overstap voor een bestaande klant – die al van internet én tv via Telenet geniet – niet gratis zou zijn. Ah nee, dit zal mij € 50 kosten aan administratie, meldt de vriendelijke Telenetdame mij. Op internet had ik een promotie gezien waarbij je slechts € 30 moest betalen, dus ik besloot het telefoongesprek te laten voor wat het was en te kiezen voor een bestelling via internet.

Einde van mijn verhaal, zou je denken. Maar niet zo in de Telenetwereld! Wat opzoekingswerk en vele kleine lettertjes later weet ik exact hoeveel de overstap mij zal kosten: € 100 voor administratie en activatie. Want de € 20 korting bij bestelling via internet, krijg je enkel als je nog geen internetklant bent bij Telenet. En als je van internetpakket verandert (in mijn geval van ExpressNet naar ComfortNet en dus een downgrade) moet je nog eens € 50 opleggen voor activatie. Bij upgrade was dit natuurlijk niet het geval, die doen ze met plezier gratis want dat betekent op het einde van de rit meer opbrengst voor hen. Telenetlogica: bestaande klanten extra laten betalen voor elke wijziging, ook al switchen ze naar een duurder abonnement.

Bovendien kies ik dan nog voor het ‘self starter’-pakket ook! Samengevat: ik blijf klant bij Telenet voor internet en digitale tv, er komt niets bij of wordt niets geschrapt in mijn pakket, en ik ga zélf mijn HD digicorder afhalen én installeren. Ja, mijn down- en uploadsnelheid verandert. En ik ga eindelijk van HD televisie kunnen genieten, in plaats van gewoon digitaal te kijken (ervoor wist ik niet eens dat er een verschil was). Maar Telenet zelf moet daar amper iets voor doen. En toch moet ik € 100 betalen. Lo-gi-ca. Evenveel lettergrepen als Telenet, en u dacht dat dat toeval was?

Nog een sterk staaltje van Telenetlogica: ik kocht enkele jaren geleden van hen de digibox. Ja, ik koop zo’n ding liever dan het ettelijke jaren te huren. In mijn telefoongesprek met Telenet vroeg ik dan ook of ze die terugnemen, want het leek me logisch dat zij zo’n toestel sneller weer van de hand kunnen doen dan ikzelf, lees: hergebruiken. Nee hoor, die digibox mag ik zelf doorverkopen. Die dan erna waarschijnlijk toch weer voor activatie langs Telenet moet passeren. Als er iemand € 100 wil bieden voor een tweedehands digibox, ben ik natuurlijk wel van mijn probleem verlost. Iemand kandidaat?

Zijn er nog mensen getuige – of slachtoffer – van dergelijke Telenetlogica? Laat het gerust weten.

5 Comments

  1. Nog geen euro zou ik voor zo’n #digibrol geven.
    http://www.digibrol.be

    • sofievt
    • Posted april 21, 2010 at 7:33 pm
    • Permalink
  2. belgacom my dear maar zelfde shit hoor (ik koos zelf niet voor belgacom hier thuis dat deden mijn ouders)

    • Stefan
    • Posted april 27, 2010 at 2:55 pm
    • Permalink

    Je moet natuurlijk wel alles een beetje in perspectief plaatsen en de juiste info posten…
    Er is namelijk een verschil tussen administratiekost (of downgradekost), activatiekost en installatiekost.
    1) administratiekost: Is idd 50 euro wanneer je lager gaat. Dit niet enkel voor de verwerking in de systemen van Telenet, maar ook omdat je anders als klant voortdurend van formule zou kunnen veranderen. Bv deze maand ga ik weinig verbruiken, nu zet ik mij op niveau minder, volgende maand ga ik veel vebruiken, dan weer niveau hoger, enzovoort. Het zal een minderheid zijn dat dit doet, maar ze zullen wel bestaan waarschijnlijk.
    Wanneer je een extra product erbij neemt (DTV of TEl of INT) valt deze ook weg wegens de activatiekosten, dan heb je een combinatievoordeel.
    2) Activatiekosten: Zijn idd 50 euro, tenzij een promotie anders vermeldt. Ook wanneer je al een digicorder hebt en eentje extra bij pakt of een andere neemt zijn deze kosten voorzien. Er zit namelijk een kaartje in en dat moet geactiveerd worden.
    3) Installatiekosten: zijn idd ook 50 euro, tenzij je het zelf installeert, dan vallen deze weg. Ook wanneer een promotie anders vermeldt vallen deze weg.

    Online deals zijn bovendien nooit op administratiekosten volgens de website, wel op de activatiekosten.

    Ook je laatste opmerking is een beetje overbodig. Je zegt zelf dat je graag een digibox koopt ipv huurt, tja dan is het je eigen keuze natuurlijk. Het is ook helemaal niet logisch dat Telenet die opnieuw sneller van de hand kan doen, ze promoten immers hun laatste nieuwe producten en de klanten kiezen daar dan ook meestal voor. Net zoals u, aangezien u nu ook wil veranderen.

    Tenslotte, nee ik ben geen aanbidder of werknemer van Telenet, maar ben er wel best tevreden over. Overal doen zich al eens problemen voor en de kwaliteit die ze bieden is beter dan elders.
    Mensen willen immers zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld, wat natuurlijk heel normaal is, maar dit is ook niet altijd mogelijk. kwaliteit kost immers geld, dat is bij alles zo.

  3. Stefan, ik ben het eens met het merendeel van wat je zegt. En bij mijn weten heb ik ook juiste informatie geplaatst over de kosten. Als je er tenminste rekening mee houdt dat het voor mij (en dus ook voor andere klanten) niet altijd duidelijk is wat er wanneer moet betaald worden aan activatie, administratie en installatie.

    Alleen het zinnetje “kwaliteit kost immers geld, dat is bij alles zo” steekt mij tegen. Kwaliteit kost inderdaad geld, maar voor mij persoonlijk is € 100 wel veel geld voor uiteindelijk geen enkele extra service. Ik haal zelf de digicorder af, installeer hem zelf, het enige dat Telenet moet doen is dan dat kaartje activeren. Voor € 100 is dat toch wel snel verdiend, lijkt mij.

    Laat me nog eens duidelijk zeggen dat ik geen geheel ontevreden klant ben, maar gewoon sceptisch ben tegenover hun communicatie. Als klant krijg je soms echt het gevoel dat je niet weet waarvoor je betaalt, net omdat het zo onduidelijk gecommuniceerd wordt. Trouwens, via hun klantenlijn hadden ze me verzekerd dat mijn totaalkost slechts op € 50 zou komen, dus daar wisten ze het ook niet helemaal zeker…


2 Trackbacks/Pingbacks

  1. […] This post was mentioned on Twitter by raf. raf said: Nog altijd 't zelfde! RT @J_La: Logica van @Telenet: http://wp.me/p2Ggs-91 […]

  2. […] Geplaatst in online, user experience De foto doet vermoeden dat het Elio Di Rupo is geworden, maar de titel maakt duidelijk dat De Wever is aangesteld als informateur. Lo-gi-ca. […]

Geef een reactie

