Skip navigation

Wie denkt er over leven en dood van een ander te mogen beslissen?

Naar aanleiding van het drama in Dendermonde, zie ik op Facebook groepen ontstaan die de doodstraf eisen voor de dader. Goed bezig, mensen. Daar komt het haar op mijn armen van recht. Er zijn honderden redenen te bedenken om de doodstraf nooit terug in te voeren, waarvan ik er stiekem al 1 heb meegegeven, maar toch zijn er duizenden mensen die de dood een gerechtvaardigde straf vinden.

Mensen met die mening vind ik gevaarlijk. Ik zou zelfs durven zeggen: bijna zo gevaarlijk als de dader zelf. Uiteraard is er een verschil tussen mensen die anderen dood wensen, en mensen die anderen dood doen. Maar toch: wat maakt het van jou als je iemand dood wenst, werkelijk iemand dood wilt? Ook al ga je niet over tot die werkelijke daad? In mijn ogen, een potentieel gevaar. Een tikkende bom. Oh, waar hebben we dat nog gehoord?

Mensen met die mening zijn ook bijna nooit te overtuigen. Dus dat probeer ik niet. Vergeefse moeite. Maar als vredelievend mens kan ik niet anders dan het hoofd schudden en denken: kunnen ze werkelijk geen betere  oplossing bedenken? Dood met dood bestraffen, dat is terug naar de Middeleeuwen. Oog om oog, tand om tand. En toen bleven er enkel nog blinde tandelozen over. Deze uitspraak is losjes gebaseerd op eentje van Ghandi, een mens moet iemand als voorbeeld nemen.

Even serieus nog. Hoe kan je de doodstraf nu een eerlijke straf vinden? En wie krijgt de doodstraf en wie niet? Waar trek je de grens? Wie mag er bepalen wanneer een ander mens dood moet? Wie mag er God spelen? Wie geven we zoveel macht? En als we nog een beetje verder denken: wie zegt dat die macht nooit zal misbruikt worden? Willen we leven in een land waar er geen tweede kans bestaat? Kunnen we niets zinnigers bedenken dan de dood als straf? Willen we onszelf verlagen tot het niveau van moordenaars? En zouden we daar niet minstens wroeging bij moeten voelen? Hoe bestaat het dat we luidop mogen zeggen dat we iemand dood willen? Hoe erg is het niet als we zelf iemand dood willen?

Mijn punt is duidelijk. Benieuwd op hoeveel gevoelige tenen ik nu getrapt heb. Laat me dan nog even natrappen met een waarheid als een koe:

In deze wereld wordt haat nooit door haat overwonnen;
haat wordt overwonnen door vriendschap.
Dit is een tijdloze wijsheid.

6 Comments

    • Kimmi
    • Posted januari 28, 2009 at 10:51 pm
    • Permalink

    Ik ben het compleet met je eens …

    Maar! Bij de mensen die dat zeggen draait het volgens mij vooral om “het geld dat het ons kost om zo’n mensen vast te houden”. Permanente bewaking, vele jaren gevangenis, met wat geluk krijgen ze te snel ’n 2de kans, .. Allemaal dingen waar de burger voor betaalt.

    Maar zoals ‘k al zei, ben het met je eens 🙂 Ben er altijd al tegen geweest. We moeten idd niet terug keren in de tijd ..

  1. Goed gezegd, ik heb er niks aan toe te voegen!

  2. ik ben heel erg voor mensen die heel erg tegen de doodstraf zijn

    • Wesley
    • Posted februari 4, 2009 at 2:27 pm
    • Permalink

    Sorry maar idd de doodstraf is niet iets waar licht over mag beslist worden maar wat heb je nog aan een moordenaar die verschillende mensen vermoordt heeft?? Wil je nog zo iemand een 2e kans geven? Misschien dat die persoon naast jouw huisje komt wonen. Hoe zou je daar dan tegen over staan? Het is gemakkelijk om tegen de doodstraf te zijn tot het jou overkomt of zo iemand bij jou in de buurt komt wonen. Voor zware feiten waar het bewezen is dat die persoon het idd gedaan heeft vind ik dat de maatschappij geen medelijden moet tonen ten slotte heeft de dader ook geen medelijden met zijn slachtoffers gehad.

  3. Dat maakt ons net menselijk: dat we fouten maken, en dat we begrip (daarom nog geen medelijden) hebben voor een ander zijn fouten. De één maakt dan wel ergere fouten dan de ander, dus die moet daar ook voor gestraft worden, maar ik vind de dood geen straf in verhouding met eender welke misdaad. Geschikter zou zijn: een werkstraf of bandwerk waar de maatschappij wat aan heeft.

    Vind jij het trouwens zelf niet vreemd dat jij een ander wél mag dood wensen? Wat maakt dat van jou?


Geef een reactie

