Skip navigation

Ik heb nog maar net het nieuwe jaar aanvaard, dus ik vind wel dat ik wat later mag komen met voornemens. Niet dat ik er heb, maar ik wil er wel wat over zeggen.

Wat is dat toch met mensen en hun goede voornemens bij het nieuwe jaar? Hebben ze echt die eerste januari nodig om eindelijk wat aan hun leven en welzijn te werken? Blijkbaar wel. Triest is het. Als je wil stoppen met roken, of dringend wil afvallen, dan begin je daar toch meteen aan zeker. Een beetje doorzettingsvermogen zou niet misstaan bij velen.

Trouwens, is een verjaardag niet eerder het moment om je te bezinnen over je leven? Een jaar ouder, maar daarom niet per se een jaar wijzer. Als dat niet triest is. Even stilstaan bij je leeftijd, bij je persoonlijke verwezenlijkingen van het voorbije jaar, lijkt me beter te passen op een verjaardag. Maar nee, het aanbreken van een nieuw jaar blijkt voor velen hét ideale moment om hun leven om te gooien. Een populair voornemen is afvallen, wat vaak in gang wordt getrokken met een fitnessabonnement.  Dat levert bij de fitnesscentra dan wel een verdubbeling op van het aantal ingeschrevenen, maar resulteert daarom niet noodzakelijk in een verdubbeling van het werkelijk fitnessende volkje.

Dat maakt het hele voornemen-gedoe dan weer grappig. Hoe lang worden de goede voornemens volgehouden? Volgens mij zouden ze langer volgehouden worden als ze bewust genomen worden. Iets als “en nu ga ik stoppen met roken!” en dus niet “op 1 januari stop ik met roken”. Alles hangt natuurlijk af van de motivatie. Maar welke motivatie spreekt er uit “omdat het 1 januari is”? Omdat ik nu eenmaal iets moet verbeteren aan mijn leven, en een jaarwissel daar het ideale moment voor is? Zever. Als je wil stoppen met roken, of starten met fitnessen, of enkele kilootjes verliezen, of eindelijk Spaans leren, doe het dan nu!

Want morgen kan het te laat zijn.

2 Comments

  1. Ik neem geen voornemens 😉

  2. klikte op netlog en zag je profiel wijziging.

    ???, je bent single


One Trackback/Pingback

  1. […] hele jaar. De feestdagen zijn achter de rug, de volgende vakantie is nog lang niet in zicht en de goede voornemens kunnen we al niet meer volhouden. Het heeft nog lang geduurd. Sowieso is maandag een deprimerende […]

Geef een reactie

