Skip navigation

Blijkbaar komen identiteitsdiefstallen op internet steeds vaker voor. Toen ik vorig jaar bezig was met research voor mijn eindwerk, vond ik dat moeilijk om te geloven. Wie laat er nu zoveel informatie slingeren op het internet zodat er een volledig kloppend maar vals profiel kan gecreëerd worden?

Eerder deze week werd een Marokkaan veroordeeld voor diefstal van identiteit tot een gevangenisstraf van drie jaar en een boete van ongeveer € 1000. Hij had een Facebook-profiel aangemaakt in naam van de Marokkaanse prins, uiteraard om te lachen maar de rechter oordeelde daar anders over. Dit is zowat het eerste proces ooit waarbij identiteitsdiefstal strafrechtelijk vervolgd wordt.

In dit geval ging het om een bekende persoon – meestal trouwens, want op welk forum heb je nu geen valse Filip Dewinter of Paus Benedictus tussen de leden? Stel je nu voor dat iemand anders over jou zo’n profiel start. Of een valse blog. Want volgens Technorati zouden 8% van alle blogs niet gemaakt worden door de vermelde auteur. Voor alle duidelijkheid: deze blog wordt wel degelijk door mezelf geschreven. 😎 Echt waar.

In België kan je als slachtoffer van identiteitsdiefstal klacht indienen via de website www.ecops.be, aangezien we hier een privacywet hebben ter bescherming van de persoonlijke gegevens. Of dat veel helpt, weet ik niet, want ik heb zoiets zelf nog niet meegemaakt. Eenmaal leugens over je persoon online verschenen zijn, is het natuurlijk moeilijk deze verwijderd te krijgen. Bijkomend probleem is dat Google jarenlang backups bijhoudt van zowat het gehele worldwideweb. Serieuze pech dus als iemand ooit een genant verhaal gepost heeft met jouw naam erbij. Google jezelf maar eens, dan weet je meteen of je pech hebt of niet.

Mijn goeie raad:
Besef wat je post, zegt en doet op het internet.
– Denk goed na dat je geen dingen vertelt waarvan je niet wil dat ze teruglinken naar jou.
– Zoek een goeie nickname. Link deze nergens aan je eigen naam.
– Vermeld geen andere namen, zelfs niet als deze personen daar toestemming voor geven.
– Post geen genante foto’s, hoe grappig ze ook mogen wezen. Een toekomstige werkgever wil je echt niet afschrikken met je losbandige verleden.
– Laat niet teveel (of zelfs geen) persoonlijke informatie over jezelf slingeren op het internet. Er hoeft maar één X (fictieve achternaam) rond te lopen in de X-straat (fictief adres) in Gent, en ze kunnen jouw gegevens beginnen opzoeken. Stalking via internet is voorlopig nog maar weinig bekend hier, laten we het zo houden.

Hebben jullie nog goede raad toe te voegen?

10 Comments

  1. Ik heb eens gegoogled…
    Er bestaat een dubbelgangster 🙄
    velen hebben toch een naamgenoot.

    En het rare is… men pc viel uit bij het lezen van dit bericht… weer dat beeldscherm denk ik, want het lichtje viel direkt uit.

  2. Je doet me schrik krijgen …

  3. Hehe dat is nu ook weer niet de bedoeling. Je moet gewoon een beetje waakzaam zijn, en niet al je gegevens zomaar online plaatsen. 😉

  4. By Hyves.nl (een social network ding) kun je op iemand’s profiel zelfs klikken op “Google deze persoon”. Echt scary, zo breng je mensen juist op ideeën.

    Ik heb persoonlijk redelijk veel mijn naam op ’t web staan, ik heb een blog met naam, facebook, ik geef cursussen en dat staat ook ergens vermeld, maar ik denk dat het ook afhangt van hoe bewust je dat doet.

    Dus je waarschuwing is goed, maar het betekent niet dat iedereen schrik moet hebben, het is gewoon belangrijk dat je bewust nadenkt voordat je iets plaatst met je echte naam.

    Als christen en jeugdwerker kies ik er bewust voor om bepaalde dingen wél openbaar te maken (heel wat, google me maar) zoals bijvoorbeeld mijn mening, mijn nieuws, mijn interesses, omdat ik daar juist openlijk over wil praten met iedereen die wil. Andere dingen zet ik juist bewust niét online (mijn adres zul je niet vinden LOL), terwijl anderen op Facebook bijvoorbeeld dat wel doen.

    Bedankt!

    Henri

  5. Als Sara heb ik al meermaals last gehad met mijn naam.

    Ze houden ervan om Sara en Abraham aan te halen
    Of mij te confronteren met stammoeder.

    Ook krijg ik Jehova’s aan mijn bel…
    We willen eens praten over je grote toekomst die opgetekend staat in de bijbel…. GRRRRRRRrrrrr !

    VTM pakte onlangs uit met http://sara.vtm.be/
    Sara zwermt van Simon 😦

    😥

  6. @Henri

    Anderen plaatsen je adres wel online… 🙄

    ‘ het is gewoon belangrijk dat je bewust nadenkt voordat je iets plaatst met je echte naam. ‘
    Er zijn altijd mensen die je mening niet delen en ongepast gaan handelen.
    Er is niet genoeg voor iedereen en een moord is snel gebeurd.
    Dus als je je gegevens bekend maakt… is je leven eraan !

  7. Sara is natuurlijk een veel voorkomende voornaam. 😉 Daarmee alleen weet je natuurlijk nog niets meer. Moest je een zeldzame voornaam hebben, is het natuurlijk al wat anders…

  8. Voor mij is Sara steeds een zeldzame naam geweest.
    Ik kende alleen één Sarah en later nog een jong meisje Sara(h) ?

    Tegenwoordig hoor ik niks anders meer…

  9. te belachelijk voor woorden. ik krijg gewoon stress van al die vingertjes om op te passen bij het gebruik van internet. we zijn toch allemaal volwassen mensen en hebben toch allemaal een gezonde denkvermogen?
    Maar dat is dan persoonlijk. Want ik heb dan geen naam die al te vaak voorkomt.

  10. @b
    Of iedereen een gezond denkvermogen heeft betwijfel ik sterk.
    Wanneer ik reacties lees, dan is ’t om te schelden.

    Een gezond denkvermogen… daarvoor moet je ruimtelijk inzicht wel zeer groot zijn.

    Internet-babysitten…
    100% anoniem en menselijk blijven dwz dat er een mogelijkheid moet bestaan voor menselijkheid, dit wanneer internet moordelijk toeslaat.
    Vooral voor alleenstaande …


Geef een reactie

