Skip navigation

Jaja, op de site van De Morgen las ik zonet dat het Vlaamse Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoeken (viWTA) pleit voor het gebruik van games in scholen.

Games kampen dan wel met een negatief imago: ze zetten aan tot geweld en agressie, werken verslavend en leiden tot sociaal isolement. Maar uit de studie van het viWTA blijkt dat er wel degelijk een positieve kant zit aan games: ze scherpen de coördinatievaardigheden aan, verbeteren oog-hand-brein coördinatie, stimuleren de creativiteit, versterken de ruimtelijke en visuele conceptualisatie en bevorderen de talenkennis.

Ik vind het niet zo’n slecht idee. Integendeel. Ik denk dat actief gamen (zoals met een Wii) zeker een goede vervanger kan zijn voor LO-lessen. En wie haatte de LO-lessen nu niet? Ik in ieder geval wel. Sport is niet aan mij besteed, maar dat heb ik al eens vermeld in wie sport er nu graag?

Nintendo Wii Tennis

Zo’n Wii lijkt me dus ideaal voor luiaards zoals mij. Je hoeft het huis niet uit. De kosten zijn eerder beperkt. Je hoeft geen rekening te houden met weersomstandigheden. Je gebruikt het wanneer je wil, alleen of samen. Zo lang of zo kort je zelf wil. Sporten op die manier zie ik nog wel zitten.

Voordeel is ook dat niemand hoeft te zien hoe jij eruit ziet als je aan het sporten bent. Als dat geen belangrijk pluspunt is! Op de bus ’s avonds na het werk passeren we altijd een fitnesszaal waar ze geweldig grote ramen hebben. Waarschijnlijk willen ze hiermee mensen aantrekken of doen verlangen naar een loopband. Bij mij werkt het eerder averechts: ik heb geen zin om er geweldig belachelijk te gaan uitzien voor toevallige voorbijgangers. Een Wii zou echt ideaal zijn voor mij.

Nu er alleen nog eentje kopen…

5 Comments

  1. Ik haatte LO ook… maar om geheel andere redenen nl.
    Volleybal, volleybal, volleybal
    en
    voor de afwisseling VOLLEYBAL ! 😕

    Maar ik hou wel van recreatiesportEN… 🙂
    Dat gamen zie ik ook wel zitten.

    En nu gamen in de klas ?
    Heb er al diverse malen overnagedacht…
    Van mij uit kan ’t best… er zal zeker een geschikt programma te vinden zijn.
    http://maps.google.be/maps?hl=nl&tab=wl
    Aardrijkskunde 😆

  2. Heb onlangs eens zo’n Wii getest. Dat is gewoon topsport. Lastiger dan de LO les. Vooral boksen is niet te onderschatten.

    • Alexis
    • Posted februari 9, 2008 at 4:01 pm
    • Permalink

    volleybal is leuk!

  3. Kzal hier maar even de omgekeerde piet uithangen:
    – volleybal is super
    – LO lessen zijn fijn
    – en de WII is gewoon de max. Hij is inderdaad intensief (je zweet ze en hebt spierpijn achteraf) Ideaal bij regenweer. Hij is natuurlijk niet zo leuk dan in het echt tennissen.

    • Sofie G
    • Posted februari 12, 2008 at 10:32 pm
    • Permalink

    Ha, bij mij staat de Wii ook op het lijstje! Ik hoor eigenlijk steeds positieve responsen, overtuigd moet ik dus niet meer worden. En ik zie er dezelfde voordelen in als jij blijkbaar 😀


Geef een reactie

