Skip navigation

Eén Belg op vijf lijdt aan lactose-intolerantie, en ik behoor niet tot de gelukkige vier die alles kunnen eten wat ze willen.

Lactose-intolerantie is het onvermogen om lactose te verteren, met onaangename bijwerkingen tot gevolg: opgeblazen gevoel, winderigheid, krampen, diarree… Ik bespaar u verdere details over het hoe en waarom van lactose-intolerantie, die kan u her en der nalezen moest u meer interesse hebben. Wat mij interesseert, aangezien ik zelf onvermogend ben om lactose te verteren, is wat ik eigenlijk nog mag eten en wat niet. Welke voeding bevat lactose?

Ik weet niet wie zich nog al heeft beziggehouden met het lezen van de ingrediëntenlijsten op verpakkingen? Als je dat nog niet gedaan hebt, moet je er maar eens op letten: echt overal zit lactose in! Uiteraard in melk en aanverwante producten, maar ook in snoepjes, koekjes, brood, soepen, bereide gerechten, salades… echt O-VE-RAL! Als je de ingrediëntenlijstjes net als ik moet afspeuren, ben je het zeker met me eens.

Nu, gelukkig is het geen allergie. Een allergie is zoveel erger, dat weet ik ook wel. Een notenallergie bijvoorbeeld. Maar dat betekent niet dat ik moet zwijgen over mijn lactose-intolerantie. Er zijn altijd wel mensen die iets ergers aan de hand hebben dan mij, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet mag klagen over mijn eigen situatie. En bovendien is dit mijn blog. Mijn mening heerst hier.

Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om iedereen te wijzen op een belangrijk feit: in het algemeen verliest 75% van de wereldbevolking hun lactase-enzymen (die nodig zijn om lactose te verteren) na het zogen – ook gekend als, u weet wel, borstvoeding. Dat wil zeggen: 75% van de bevolking is lactose-intolerant. Lactose-intolerantie wordt dan ook als normaal beschouwd, terwijl volwassenen die wél nog lactose kunnen verteren eigenlijk een uitzondering zijn. Wel lucky ones, maar soit. Zij worden dan lactase-persistent genoemd, omdat zij in tegenstelling tot de rest van de wereldbevolking wél nog lactase aanmaken. Prijs uzelf dus maar gelukkig indien u geen vervelende bijwerkingen ondervindt na het innemen van lactose.

En om dan nog een misvatting uit de wereld te helpen: nee, je hebt geen melk (of lactose) nodig in je dagelijkse voeding. Ik hoef mij dus niet te forceren om melk te drinken. Melk en andere zuivelproducten bevatten geen levensnoodzakelijke voedingsstoffen die niet in andere (gezondere!) voeding teruggevonden kan worden. En, verrassing, melk helpt zelfs niet om osteoporose te voorkomen, wat nochtans het belangrijkste verkoopsargument is. Dus er moet niemand komen vertellen dat ik melk moet drinken om calcium binnen te krijgen!

Zo zijn er dus een paar oplossingen om om te gaan met lactose-intolerantie:
– zelf lactase innemen om de vertering van lactose te bevorderen (bent u nog mee met de lactose en lactase?)
– plantaardige of lactosearme producten gebruiken ter vervanging van zuivelproducten: sojamelk in de plaats van gewone koemelk bijvoorbeeld
– om toch voldoende calcium binnen te krijgen, kan je ook kiezen voor ander calciumrijk voedsel zoals gedroogde vijgen, tofu, rozijnen, brocolli, spruiten…

Als lactase-persistente mens heb je waarschijnlijk niets gehad aan deze post, als lactose-intolerant persoon misschien wel. Meer tips zijn ook altijd welkom in de commentaren.

6 Comments

  1. Ook ik heb verteringsprobleempjes 😮

    ‘ Er zijn altijd wel mensen die iets ergers aan de hand hebben dan mij, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet mag klagen over mijn eigen situatie. En bovendien is dit mijn blog. Mijn mening heerst hier. ‘ 🙂

    Ik word regelmatig geconfronteerd met mensen die iets veels ergers aan de hand hebben (brandwonden) en ik zeg je: ‘het doet mij geen goed’. Wat ben ik daar nu mee ?
    Mijn situatie word er niet beter van.

    Zou ik daarvan al die kwaaltjes krijgen ?
    Mijn huisarts praat over irritatie.

    En heb ook de indruk dat ik sojamelk beter verteer.

    • Alexis
    • Posted januari 29, 2008 at 5:35 pm
    • Permalink

    gelukkig ben ik lastase-persistent want ik hou van melkproducten.. en toch voel ik mij geen uitzondering hoor. Als ik rondom mij kijk klopt die 75% toch niet. Ofwel ken ik gewoon véél lactase-persistente mensen 🙂

  2. In Europa zijn de meeste mensen inderdaad lactase-persistent, de 75% is globaal bekeken.

    Europa is waarschijnlijk het enige continent waar nog zoveel melk wordt gedronken en zuivelproducten geconsumeerd door volwassenen.

  3. http://viewopen.wordpress.com/2007/12/03/nieuw-schoonheidsinstituut-in-maasmechelen/
    Inhoudelijk …
    Een themacafé voor ’t project dat ik in gedachte heb… Diversiteitscentrum.

    Wat het consumeren van zuivelprodukten betreft…
    Heb aleens gehoord over een kaasberg te Nederland 🙄

    • aimeeduvent
    • Posted februari 2, 2008 at 3:11 am
    • Permalink

    Een goeie vriendin van mij is lactose-intolerant. Echt vervelend voor haar. Als we bijvoorbeeld iets gaan eten in de Brug of Bluesette of een andere iet-wat-studikoze-eetgelegenheid is de keuze voor haar al vaak beperkt tot 2 à 3 dingen…

    • Marjan
    • Posted november 11, 2009 at 3:48 pm
    • Permalink

    Hallo,
    Heb ook Lactose- intolerantie, ze hebben het heel laat ondekt, heb altijd last van mijn buik gehad, en nooit geweten wat het was, maar de personen om ons heen, die weten niet wat dat allemaal inhoud, betrft het eten zoals met feesten enz… want hun hebben het niet, maar wij wel.
    Laat hun daar eens rekening mee houden!
    En zorgen dat die genen Lactose hebben ook mee kunnen doen,met Feesten en daar is altijd wel eten er bij.
    Groeten Marjan.


One Trackback/Pingback

  1. […] uitsmijter nog even een smultip voor alle lactose-intolerante mensen – en voor alle anderen die roomijs beu gegeten zijn: passievruchtensorbet! Paar weken geleden […]

Geef een reactie

