Skip navigation

Tijdens de vakantie was het even rustig op het Franse vlak. Dat mocht ook wel even, want ik begon me al helemaal terug student te wanen. En als er iets is dat ik niet meer wil, is het wel me student voelen. Ik begrijp echt niet dat velen terugwillen naar het studentenleven. Wat was het studentenleven dan meer dan een werkleven? Buiten in je bed blijven liggen tot de middag, onregelmatig en vooral ongezond eten, vaak gaan feesten en zoveel drinken dat je de dag erna geen zin hebt in iets anders dan water?

Voor mij waren mijn laatste studentenjaren een kleine hel. Projecten bij de vleet en groepswerken tot je geen andere mensen meer kan zien. Bovendien mocht ik dan elke morgen op een overvolle schoolbus met middelbaartjes kruipen. Als student wil je niet langer met min18-jarigen geassocieerd worden, en dan blijkt je school net naast een middelbaar te zitten in the middle of nowhere, Mariakerke in dit geval. Ik zwijg dan nog over opmerkingen die wij – als studenten – kregen van de middelbare leerkrachten. Ik bedoel, wat heb je eigenlijk te zeggen over mij? Ik ben student, ik zit niet eens aan jouw school. Belachelijk.

Maar terug naar de Franse avondles. Gisteren mochten we een opstelletje geschreven, wat ook alweer van het middelbaar geleden is. Daarna kregen we een dictee. Leuk. Niet al te moeilijk. Punten krijgen we hopelijk volgende week. Ik scoor graag goed op dergelijke schriftelijke dingen. Voornamelijk omdat mijn mondeling niet zo geweldig gaat. Wat nochtans de reden was om die lessen te volgen.

Soit, volgende week hebben we dan het echte examen. Spannend. Nog niet voor geleerd, behalve wat we voor de vorige test moesten kennen.

Ondertussen twijfel ik of ik er niet mee zou stoppen. Massa-lessen zijn niks voor mij, zeker om een taal te leren is dat niet ideaal. Ik ben er te verlegen voor. Ik spreek niet graag in grote groep, laat staan een vreemde taal. Ja , dat begint hier al goed met die voornemens voor 2008.

8 Comments

  1. Een kleine hel? Dat belooft ! 🙂
    Veel miserie met het Viso heb ik anders nog niet gehad hoor, buiten het feit dat we niet door de gangen mogen en zelfs niet door de deur van het hoofdgebouw om naar de bibliotheek te gaan

  2. Het was inderdaad een kleine hel. Maar toch. De zaligheid van elke dag minstens tot 8u te kunnen slapen (nu is dat 1,5u vroeger ’t bed uit) en ’s avonds lang opblijven en op kot zitten in de week en geen gemoei van oudjes in de week en op 5 min. op school zijn en .. yeah well, toch wat heimwee 😀 Al verdien ik toch liever centjes als ’t er op aan komt, geef ‘k toe.

    Brr, zo in ’n grote groep zou ook niks voor mij zijn. Met hoeveel zijn jullie dan? Geven ze taallessen ook niet in kleinere groepen ofzo?

  3. @ Screenager: wel dat is toch gewoon belachelijk en kinderachtig! Je voelt je helemaal terug in het middelbaar.

    @ Kimmi: we zitten met max 30, maar dat is echt wel veel. Zo kom je bijna niet aan spreken toe. En nee, kleinere groep dan dat is niet mogelijk daar.

  4. franse les 😕
    30 personen… groepjes van 6 voor gespreksoefening ?

    @ Screenager
    http://viewopen.wordpress.com/2007/11/23/toelagen-cultuurraad/
    met Maps.Google: ondernemershuis, cultureel centrum, …

    thema bibliotheek…
    Onlangs werd er een cultuurraad opgericht…
    Zelf zou ik deze laten zetelen in het ondernemershuis.

    In het park vind je ook ons cultureel centrum met schouwburg.
    En een filiaal bibliotheek.
    Zelf zou ik deze bibliotheek ombouwen tot een culturele bibliotheek ivm cultuurraad.
    Tevens zou ik dat gedeelte cultuurcentrum noemen… samen met het aansluitend gedeelte waar de cursussen plaatsvinden.

    Mits dit een geheel nieuwe invulling is…
    Jawel, de nieuwe INGANG !

  5. Gespreksoefeningen hebben we niet. Soms wel eens een dialoogje dat moet opgebouwd worden binnen een bepaald thema rond een gegeven zin. Maar daar stopt het zowat met echt dialogeren.

  6. stop bitching! parler français!

    • Sofie G
    • Posted januari 9, 2008 at 9:31 pm
    • Permalink

    Mmm ja, als je inderdaad zo weinig de kans krijgt te oefenen kan ik me indenken dat dat weinig motiverend is. Desalniettemin is een goede kennis van het Frans altijd meegenomen, zeker in de grotere bedrijven!

  7. Mais c’est quoi ça? Ces profs n’ont rien à vous dire!

    Allez, bon courage avec tes cours de français, ce n’est pas si difficile que cela. Regarde la télé francophone, lis des livres ou des magazines, cherche-toi une petite amie francophone…


Geef een reactie

