Skip navigation

Googlen raakt stilaan meer ingeburgerd, en dan heb ik het over het gebruik van het werkwoord. Taalfreaks horen het waarschijnlijk niet graag. Het klinkt ook belachelijk. Goegelen. Verschilt maar een letter van gorgelen. Bevat wel de oe-klank van zoeken, maar maakt voor de rest geen enkele boodschap duidelijk. Een bic is natuurlijk ook maar een bic geworden dankzij het merk Bic. En googlen gaat dezelfde weg op.

Hoe handig is Google trouwens niet, als je bijvoorbeeld snel meer informatie wil vinden over lactose-intolerantie, de ziekte ALS, de ziekte van Steinert of een herseninfarct? Waar ga je het sneller vinden dan op Google? Je hebt wel soortgelijke sites als Altavista, HotBot en Yahoo maar die lijken mij hier lang niet zo bekend als Google.

Belgen googlen blijkbaar vooral naar sociale netwerken en video, volgens De Morgen en volgens andere bloggers. Een korte quote:

Zoekterm nummer één is YouTube, naar de bekende videosite die eveneens eigendom is van Google. Ook de tweede en derde plaats worden ingenomen door videosites: respectievelijk ging het om Dailymotion, een concurrent van YouTube, en Gigistudio, de vooral in het Franstalige landsgedeelte populaire site van een maker van videofilmpjes. Daarna komen de zogeheten sociale netwerken: Ebuddy, Facebox (dat ondertussen Netlog heet), Myspace en LNM.

Ik snap dat niet echt. Sommige adressen typ je toch sneller in je adresbalk, dan dat je ze gaat opzoeken via Google? Je gaat toch niet zoeken naar YouTube, je typt toch meteen YouTube.com in je adresbalk? Efficiëntie, iemand?

Ik beken: ik hou van Google. Google is mijn startpagina en zodus ook de site die ik het meest bezoek, nog vaker dan de twee fora waar ik moderator ben, nog vaker dan mijn persoonlijke webmail. En ik google zowat alles. Ja, ik heb misschien jóu al gegoogled. 😎

Ik google in ieder geval niet naar video of sociale netwerken, ook niet naar Tokia Hotel (ik weet dat het Tokio is, maar hij ziet er meer Tokia uit – en bovendien rijmt dat op Nokia). Ik vind Google het handigst als je over een bepaald onderwerp verschillende zaken wil lezen, zoals bijvoorbeeld voor een eindwerk het geval is. Toen ik nog (meer dan nu) fan was van Michael Jackson, ging ik ook via Google op zoek naar goeie sites over hem. Als ik iets niet ken – en dat kan eender wat zijn: een plaats, een muziekgroep, een woord, een ziekte – gebruik ik Google ook. Naar welke specifiek, heb je hierboven al kunnen lezen. En voor de rest maak ik gebruik van bladwijzers in Firefox en favorieten in Internet Explorer. Of typ ik zelf een adres in in de adresbalk. Dat kán dus echt he mensen. 😉

Wat googlen jullie vaak?

13 Comments

  1. “k snap dat niet echt. Sommige adressen typ je toch sneller in je adresbalk, dan dat je ze gaat opzoeken via Google? Je gaat toch niet zoeken naar YouTube, je typt toch meteen YouTube.com in je adresbalk? Efficiëntie, iemand?”

    Akkoord…

    Maar mss moeten we het zo zien: je zoekt bv. in Google naar ‘Tokio Hotel video’

    Of is het een kwestiue van luiheid? Spelling?

  2. En natuurlijk staat er, wanneer ik het over spelling heb, een tikfout in….

    • Sven
    • Posted december 24, 2007 at 11:51 am
    • Permalink

    Ik als taalfreak kan zeker leven met het werkwoord googelen. Of is het googlen? Zo wordt het natuurlijk moeilijk. Maar taal evolueert dus en dat vind ik leuk. Ik heb ook niets tegen ‘downloaden’ bv. Maar wel tegen ‘kids’ of ‘meeting’ als je gewoon ‘kinderen’ of ‘vergadering’ kan zeggen.
    Wat me dan wel stoort 🙂 is je titel: het is niet ‘naar wat google jij?’ maar wel ‘wat google jij?’. Het is immers niet ‘googlen naar’ iets.

  3. Die ‘naar’ stond daar inderdaad nogal raar. Aangepast bij deze 😛

    • aimeeduvent
    • Posted december 24, 2007 at 2:46 pm
    • Permalink

    Stiekem google ik ook mensen. 😀
    En verder eigenlijk vooral dingen voor school. Als ik een paper schrijf, even het onderwerp googlen om een globaal idee te krijgen. Of middelnederlandse woorden die ik niet in m’n woordenboek vind. Openingsuren google ik ook veel. Enorm handig. Lyrics en tabs van liedjes google ik ook betrekkelijk veel. Of gewoon een lijntje van een lyric om te weten te komen welk nummer van wie ik juist te horen kreeg.

  4. Benjamin, ik Google
    en vind steeds…
    http://nl.youtube.com/
    Ken ook geen adressen van buiten enz…
    met Google kan toch snel zijn ?

  5. Ja maar als je je favoriete sites in Firefox als bladwijzers zet, moet je maar op 1 knop drukken en je bent er. Veel handiger toch? En vooral véél sneller dan Google.

  6. http://www.google.be/
    met Igoogle
    Tabbladen / Bladwijzers 😕

    Alleen als ’t automatisch geupdated wordt… en met alle eventuele nieuwe aanvullingen.

    Tuurlijk zijn bladwijzers handig in gebruik.
    Zeker wanneer sites niet bovenaan in de lijst staan van Google of Windows live search …
    Dan een kwestie van zoekmethode ?
    Bladwijzers hebben ook een (herinnerings)agendafunctie.

    Ik gebruik dus beide methoden.
    Maar alles evolueert…

    • Anne
    • Posted december 26, 2007 at 5:32 am
    • Permalink

    je zette me aan om je naam en voornaam in mijn google-box in te tikken. En wat lees ik daar: “J.L. wordt niet besprongen op fuifen”, haha … grappige titel en interessant artikel.

    And what else did I found: jouw website van jouw digitaal portfolio, meisje meisje meisje wordt tijd dat je dat verwijderd want daarmee zal je niet scoren. Ik liep meteen weg toen ik de opdrachten van LoDo zag. Gruwel.

    En deze zoektoch herinnerde mij er ook aan dat jij n prijs won met je eindwerk. Hoerai, hoerai. Dikke proficiat! Dit heb je zeker aan je bloggers-schrijftalent te danken.

  7. – even mijn naam en voornaam verwijderd, omwille van privacyredenen –

    Inderdaad, ik werd nog nooit besprongen op holebifuiven, dat artikel kan je hier ook lezen.

    Die portfolio moet ik er inderdaad snel eens afhalen, ik heb daar nog al negatieve commentaar op gekregen. Toch ben ik nog altijd trots op dat werkje, dat ondertussen alweer 3 jaar oud is.

    En jaja, op die prijs ben ik wel trots. Toch een beetje. 😉

  8. december 25, 2007 at 11:05 pm
    Dat automatische ? Gewijzigde linken

    Bladwijzers:
    Tabbladen:
    Met feeds and gadgets

    Even een gedacht…
    http://ho-le-bi-start.goedbegin.be/
    Igoogle – feed: Holebi-magazine, Holebi-vereniging (regio), …

    • iki
    • Posted januari 7, 2008 at 3:08 pm
    • Permalink

    bladwijzers van firefox…
    die deleten zichzelf om omverklaarbare redenen met de regelmaat van de klok… jammer maar helaas.

  9. vreemd, want ik gebruik al 2 jaar Firefox en dat heb ik nog nooit voorgehad…


One Trackback/Pingback

  1. […] Serieuze pech dus als iemand ooit een genant verhaal gepost heeft met jouw naam erbij. Google jezelf maar eens, dan weet je meteen of je pech hebt of […]

Geef een reactie

