Skip navigation

Geïnspireerd door deze blogpost (want zo eerlijk ben ik wel), moeten me toch enkele dingen van het hart. Dat Bekende Vlamingen blijkbaar niet genoeg verdienen met hun cd’tjes, optredens, dvd’s, boeken en andere merchandising, wisten we al langer. Dat merken graag wat doen aan hun merkbekendheid of de connotatie die eraan vasthangt, is ook logisch. Maar is het nu werkelijk nodig dat we in alle media geconfronteerd worden met BV’s die bepaalde producten aanbieden?

Na Jean-Marie Pfaff en de reclameboord op zijn hemd, zijn er tegenwoordig genoeg voorbeelden te vinden: Kim Gevaert die de gezonde voeding van de McDonald’s aanprijst, Koen Wauters die zijn gezinnetje laat verzekeren bij Dela, Tia Hellebaut die in haar vrije tijd graag eens een pizza van de Pizzahut naar binnen werkt, Natalia die DSM Keukens verkiest boven de rest, en ga zo maar door.

Ik geloof niet in het gebruik van BV’s. Dat het gebruik van een bekend gezicht meer naambekendheid genereert, is logisch en dat zou ik nooit tegenspreken. Maar bij sommige keuzes stel je je toch vragen.

De imagocampagne van Brussels Airlines bijvoorbeeld, die tegenwoordig overal té zichtbaar aanwezig is met een gigantisch reclamebeeld met Kim Clijsters, lijkt me niet echt een schot in de roos. De bijhorende slogans “En geloof me, ik ken het belang van een goede service” en “Smile, u bent in goede handen” getuigen van niet bijzonder veel creativiteit. Dat deze campagne wat opbrengt voor Kim zelf is duidelijk, maar of het ook wat opbrengt voor Brussels Airlines zou ik niet durven zeggen. Kim link ikzelf niet meer aan een vluchtig leven (hebt u de woordspeling?), maar eerder aan zwangerschap, moedertje spelen en in het geheim trouwen. Wat een hetze was dat trouwens. Maar ik dwaal af.

Kim Clijsters Brussels Airlines

Welke bevolkingsgroepen hechten nu belang aan het gebruik van BV’s in reclamespots? Juist, de Dag Allemaal-lezers! Niet dat ik daar iets tegen heb, sporadisch en geheel zonder schaamrood op de wangen durf ik dat magazine ook al eens openslaan – voornamelijk wanneer ik het gratis ter beschikking krijg op het werk. Maar zoals de koppen al doen vermoeden, en ik kan u bevestigen dat het met de artikels niet beter gesteld is, wordt hier niet het meest koopvaardige publiek aangesproken. Als dat niet voorzichtig gesproken is! Ik besef dat ik me hier op glad ijs begeef. Voor de minderbegaafden onder jullie: dat betekent niet dat ik deelneem aan de volgende editie van Sterren op het ijs. Kwestie van geen misverstanden te krijgen.

Ergens in dit bericht had ik het dus over BV’s in de reclame. Heb ik al duidelijk gemaakt dat ik dat verafschuw? Dat ik het niet kan zien? Dat ik er de kriebels van krijg (en dus niet de juiste kriebels)? Dat ik me net allesbehalve aangesproken voel door het gebruik van BV’s om een product of dienst aan te prijzen? Dat het bij mij eerder haat opwekt tegenover de producten en diensten en marketingmensen in het algemeen die denken met een BV een goeie zet te doen? Laat het bij deze duidelijk zijn: ik ben tegen BV’s in de reclame!

Pas op: niet altijd. In sommige opzichten, en dan vooral als het een goed doel betreft, kan ik het wel verdragen. Dan komt het tenminste geloofwaardig over. En niet: “hallo ik ben een BV en kom hier een centje bijverdienen“. Voorbeelden genoeg: Music For Life wordt binnenkort weer gehouden ten voordele van water, begin dit jaar gingen BV’s uit de kleren tegen borstkanker, en momenteel loopt er een sensibiliserings- en solidariteitscampagne van Sensoa (ik typte eerst Senseo!) om discriminatie van mensen met hiv tegen te gaan (en wie heeft daar nu niet over geblogd, zou je gaan denken). Nu, dat vind ik eens een goeie actie!

Roos Vanacker - Affiche Sensoa campagne - Sluit hiv uit, niet wie seropositief is

Ben Crabbé, Francesca Vanthielen, Pieter Embrechts, Sean Dhondt, Wim Helsen en Roos Vanacker zijn de gezichten van deze “Sluit hiv uit, niet wie seropositief is!”-campagne. De beelden zijn mooi, de BV’s spreken heel wat mensen aan (en de bijhorende gepersonaliseerde slogans dus ook) en heel de campagne oogt heel eerlijk en – ik zou zelfs zeggen – broos. Schitterende campagne dus, die een heel duidelijke boodschap brengt.

Sean Dhondt - Affiche Sensoa Campagne - Sluit hiv uit, niet wie seropositief is

6 Comments

  1. Je bent niet de eerste die Sensoa en Senseo mixt 😛

  2. mix van senseo en sensoa dat is gevaarlijk hoor overdraagbare koffie ziekte. 😉
    Maar BV what’s in a name? Ik vind da zo stoem woord en zo stoem begrip omdat je met je smoel op tv of radio of gazet komt. Het zijn toch ook maar mensen?

  3. En daarom is het ook stom te verwachten dat een BV ervoor gaat zorgen dat je merk meer geloofwaardigheid krijgt. Een merk verliest voor mij net al zijn geloofwaardigheid als de eerste de beste BV er reclame voor maakt. Want wat weten BV’s daar nu vanaf?!

  4. De reclame van Sensoa vond ik inderdaad ook zeer goed gedaan… Een reclame die je aan het denken zet als je ze leest.

    • Anne
    • Posted december 3, 2007 at 10:23 am
    • Permalink

    ik denk dat een BV niet voor geloofwaardigheid moet zorgen, maar eerder dient als een aandachttrekker.

    A: “hé heb je kim al gezien, ze ziet er goed uit ze met haar haar zo”
    B: “eeuh nee, waar dan?”
    A: “op de nieuwe reclame van BA”
    B: “kzal er eens op letten”
    ofwel stop het gesprek hier en is de term BA gevallen, terwijl die anders niet zou vallen ofwel gaat het gesprek verder
    B: “jij al met BA gevlogen? J.zegt dat je er zoveel luxe hebt”
    A: “ja, klopt en goedkoop”
    en de trein of zeg ik beter vliegtuig (bij voorkeur van BA) is vertrokken!

  5. geef mij maar ne senseo zene


One Trackback/Pingback

  1. […] aandacht en positieve commentaar van een tiental bloggers, zorgde er uiteindelijk voor dat de campagne te […]

Geef een reactie

