Skip navigation

Ik loop waarschijnlijk jaren achter op de rest, maar eindelijk heb ik mezelf ook een LinkedIn-profiel aangemaakt. Nuja, eindelijk, ik werk ook nog maar pas. Maar tussen de looknmeet, myspace, netlog en andere profielsites, is een site als LinkedIn een verademing. Geen toeters en bellen, geen bloemetjeslayout, geen mensen die zo’n profiel aanmaken om anderen te leren kennen, en dus ook weinig kans op stalkers.

Mensen die nu denken “wat heb je er dan wel aan, als je er niemand kan leren kennen?” mogen hier afhaken.

LinkedIn is bedoeld voor professionals, werkmensen dus. Ik zie mijn LinkedIn-profiel als een handige steun bij de zoektocht naar werk. Ik kan mijn oude klasgenootjes erin bijhouden, naast professionele contacten, zonder dat ik verplicht wordt foto’s te raten of knipoogjes uit te delen. Op-lucht-ing. En nee dat wordt niet zo gespeld.

Wat daar wel een belangrijke rol speelt – ik ben snel van begrip want zit er amper sinds gisteren op – is het aantal connecties. Ondertussen zit ik aan 21, maar mijn honger is nog niet gestild. In mijn netwerk zitten een paar oude klasgenoten, een paar mensen die ik vanop stage ken, en een paar waar ik sinds mijn Neckermann-periode in contact mee ben getreden. Ik kwam er ook een paar medebloggers tegen waaronder Joke, Tom en Clo, die zich nu ook in mijn mini-netwerkje bevinden.

Uiteraard heb ik me tijdens mijn eerste LinkedIn-uren voornamelijk bezig gehouden met het uitnodigen van mensen in mijn netwerkje. Verrassende zoektocht, dat was het wel. Die klasgenoten bijvoorbeeld was ik allang uit het oog verloren, maar op deze manier kom ik te weten waar zij nu hun dagen mee vullen.

Dat netwerken belangrijk is, weet ondertussen iedereen. Nu mag het zich eens in de praktijk bewijzen. Met andere woorden, ik ben op zoek naar een job en hoop via mijn netwerk interessante mogelijkheden te ontdekken! Ik hou u op de hoogte van vorderingen.

Trouwens, LinkedIn u ook?

5 Comments

    • Anne
    • Posted november 25, 2007 at 1:00 pm
    • Permalink

    Op zoek naar een job ?! Daar heb ik nog niets eerder van gelezen op je blog. Succes allesinds!

  1. ja voor ná mijn tijdelijke job waar ik nu zit he 😉

  2. Nah! f*ck linkedingshit ^^. I ben gezichtboek’er voor het leven! en al de rest is crap.

    • Sofie G
    • Posted november 27, 2007 at 6:35 pm
    • Permalink

    Mmm, ik ken het al wel langer dan vandaag maar ik vraag me af of dit als werknemer (lees: niet als zelfstandige) wel echt nut heeft. Volgens mij moet je al een very high potential zijn eer zoiets opbrengt, en dan denk ik dat VHP’s op andere manieren gescout worden. Slotsom: imho is het een online netwerk zoals een ander, vooral handig om ‘lang niet gezien’ mensen terug te vinden. Netwerken doe je IRL, hoewel een OL netwerk een aanzet kan zijn om iemand aan te spreken.

  3. ik denk wel dat je via je eigen linkedin netwerk op zoek kan gaan naar werk.. contacten helpen daar altijd bij, en op deze manier kan je mensen aanspreken die je anders niet zou aanspreken (of kennen)..


Geef een reactie

