Skip navigation

Haha, om meteen met een controversiële titel in huis te vallen. Ik las zonet op de website van een gekende kwaliteitskrant dat vrouwen liever mooi zijn dan moe. Nu, om daar zo licht over te gaan, dat gaat me te ver. Wie is er nu liever moe dan mooi? Inderdaad, niemand. Kwestie van meteen een verkeerd uitgangspunt te kiezen. Even hun artikel doorlopen, met opmerkingen bij.

Veel vrouwen bewegen niet genoeg. Niet (alleen) uit tijdsgebrek, maar ook omdat ze het belangrijker vinden om mooi te zijn. Maar liefst een kwart zegt niet te sporten omdat ze er niet aantrekkelijk uitzien tijdens het sporten, vond Brits onderzoek bij 2.000 vrouwen.

Persoonlijk moet ik toegeven dat ik helemaal niet sportief ben aangelegd, integendeel. Bij het vooruitzicht van een fietstochtje begin ik spontaan te zweten, en om te joggen moet je bij mij ook niet afkomen. Dat heeft zo zijn redenen, maar geloof het of niet: die komen nog aan bod in het betreffende artikel.

Een overweldigende meerderheid van 80 procent beweegt niet voldoende maar 60 procent denkt dat ze dat wél doet. Een op vier vrouwen haat sporten door de lessen lichamelijke opvoeding op school, zes op de tien wil liever iets ‘non-competitief’ doen. De helft voelt meer druk om slank te zijn, dan om gezond te zijn.

Ik behoor tot de overweldigende meerderheid van 80 procent die niet voldoende beweegt, maar niet tot de 60 procent die denkt dat ze dat wél doet. Ik wéét dat ik niet voldoende beweeg. En eerlijkheidshalve moet ik daaraan toevoegen dat ik me daar niet teveel zorgen om maak omdat ik op een redelijk gezond gewicht zit. Dat heb ik dus niet aan sport te danken, maar wel aan een gezonde levensstijl en gezonde gevarieerde voeding. Ik voel wel de druk om gezond te zijn, zeker als je anderen constant over sport hoort spreken, maar langs de andere kant ben ik gewoon lui in dergelijke zaken.

Een trauma opgelopen tijdens de LO-lessen op school helpt daar ook niet echt bij. Dankzij die lessen en de jaarlijkse prestatieloop heb ik een hekel aan lopen, joggen, kortom me in te spannen door mijn lichaam sneller voort te bewegen dan 5km/u. Mijn lichaam wil zo snel niet gaan! Het weigert gewoon. Krampen wijzen me daarop. En ik geef maar al te graag toe aan die krampen, want ik voel niet de behoefte daartegen te vechten en zo mezelf te bewijzen.

Geen wonder dat het gemiddelde fitheidsniveau van de vrouw niet is gestegen tijdens de laatste 20 jaar. Experts wijzen erop dat de manier waarop aan sport wordt gedaan en over sport wordt gedacht moet veranderen, wil je meer mensen fit krijgen. Maar ook aan het lichaamsbeeld moet gewerkt worden.

Wat ze bedoelen met lichaamsbeeld is me niet duidelijk. Dat we onszelf mager genoeg vinden zodat we niet aan sport moeten doen? Zoiets?

‘Vrouwen vinden het belangrijker slank te zijn, dan fit en gezond te zijn. Ook (of zeker) voor jonge meisjes is ‘aantrekkelijkheid’ hun nummer één prioriteit. Bovendien durven veel vrouwen niet sporten, omdat ze zich onzeker voelen over hun lichaam.”

Dat is volledig waar. Ik vind het belangrijker slank te zijn, dan fit en gezond, alhoewel ik slank wel associeer met gezond. Of toch meer met gezond dan met fit.

Maar ach, sporten lijkt zo leuk als je anderen het ziet doen. Zweten en afzien, en daarna de voldoening op hun gezicht na de sportieve inspanning. Vanuit mijn luie zetel kijk ik er dan ook graag naar.

Vijf keer een half uur per dag ‘sporten’ is voldoende. Alles dat je hartslag doet stijgen en je doet zweten is goed.

En dat is erover. Vijf keer, serieus? Dat komt neer op twee-uur-en-half sporten per dag! En ze mogen dan nog die sporten tussen aanhalingstekens zetten, dat helpt niet. Het blijft twee-uur-en-half! Welke werkende mens heeft daar nu tijd voor? En dan nog elke dag. Ik kom pas thuis na half 7. Dan moet er nog gekookt, gegeten en afgewassen worden. Daarna zou ik inderdaad een hele avond kunnen gaan sporten, maar zo zot ben ik nog niet.

En, sporten jullie graag? Hoe vaak? Welke sporten zouden jullie mij aanraden?

7 Comments

  1. Met momenten beland ik in zo’n bui dat ‘k op men eten let en begin te sporten. Maar ‘k ben zo’n beetje het alles-of-niets type, als ik begin te zondigen is ’t om zeep. Graag doe ‘k het allesinds ni echt, sporten. Heb een fitness abo en ga toch weer proberen 2x in de week te gaan. Trouwens nog een weetje, elke dag een half uur sporten is beter dan 1 keer 2u 😉 Elke dag een half uur is trouwens ook voldoende!

    • Sofie G
    • Posted november 19, 2007 at 9:51 pm
    • Permalink

    Dat vijf keer dinges, zou dat niet op weekbasis bedoeld zijn? Sinds kort wandel ik elke dag een 5 tal km – waar pendelen al niet goed voor is ^^ – en dat volstaat voorlopig qua sport. Ik was vroeger wel vrij sportief, type ‘altijd eerst gekozen worden bij LO’. LO was dus geen marteling voor mij 😉 Ik merk wel heel sterk dat er weinig conditie overblijft, het is wel degelijk de bedoeling daaraan te werken. Doel is begin volgend jaar effectief te gaan sporten. We’ll see …

  2. Sporten! Ik kan ongelofelijk genieten van een uurtje gaan lopen of eens gaan voetballen. Maar dan moet ik daarvoor in de stemming zijn en dat ebeurt spijtig genoeg niet te vaak. Meestal ben ik gewoon lui. Maar nu ben ik vanzinnes om me dat Gratis fitnessaboding aan te schaffen in het Europees Parlement. Misschien dat ik dan wat meer ga sporten ^^. Misschien.

  3. Pff, ik moet er terug in geraken om regelmatig te fitnessen. Nu volgen Emanuel en ik lessen, al zijn we de 2 jongens. Da’s blijkbaar een vrouwengebeuren, maar so be it. 1x per week minstens dus.

  4. één maal te week zwemmen (ontspant de spieren vind ik)
    in weekend gaan dansen (geen sport? liters zweet kwijt)
    en als mooie weer is en ik heb tijd gaan ligfietsen. (dit doe ik echt te weinig)

    • Alexis
    • Posted november 25, 2007 at 1:29 pm
    • Permalink

    ik vond de LO-lessen juist leuk.. kon ik me eens lekker laten gaan. Behalve als het zwemmen was.. dat deed ik echt wel niet graag! In badpak tussen al die puberende jongens.. bah.

    En drie keer per week minstens twee uur volleyballen heb ik ook altijd zalig gevonden. Maar nu ik alweer drie jaar gestopt ben kan ik mij er precies niet toezetten om er weer mee te bginnen. En inderdaad.. als je pas thuis bent om half zeven en dan nog moet koken enzo dan is dat ook niet meteen haalbaar.

    In de zomer zou ik het nog wel zien zitten om één keer per week te gaan zwemmen in het zwembad hier niet ver vandaan. Maar nu het winter is heb ik geen zin om in de donkerte en de koude naar ginder en dan met nat haar terug te fietsen… brrr..

    Misschien volgend jaar terug volleyballen.. wie weet.. als het werk het toelaat en de ploeg een beetje fijn is natuurlijk.

  5. dat zwemmen zie ik ook nog wel zitten.. lijkt me niet te vermoeiend 😛


One Trackback/Pingback

  1. […] Ik vind het niet zo’n slecht idee. Integendeel. Ik denk dat actief gamen (zoals met een Wii) zeker een goede vervanger kan zijn voor LO-lessen. En wie haatte de LO-lessen nu niet? Ik in ieder geval wel. Sport is niet aan mij besteed, maar dat heb ik al eens vermeld in wie sport er nu graag? […]

Geef een reactie

