Skip navigation

Zaterdag bij het shoppen kocht ik de dvd van Twelve Monkeys. Ik had hem al eerder gezien, maar wilde hem graag in mijn dvd-collectie. ’s Avonds heb ik de film dan ook bekeken met mijn vriendin, aangezien er op een zaterdagavond niets te zien valt op tv. Zelfs niet op digitale tv nee.

12 monkeys film poster

De film speelt zich af in 2035. Bijna de gehele mensheid werd uitgeroeid door een extreem dodelijk virus. De resterende mensen leven ondergronds. David Cole (gespeeld door Bruce Willis) wordt teruggestuurd naar het jaar 1996 om te onderzoeken wie voor de verspreiding van het virus zorgde. Eerst passeert hij wel langs Jeffrey Goines (gespeeld door Brad Pitt) in het jaar 1990, om dan via een korte uitstap naar WereldOorlog I toch in 1996 uit te komen.

Timetravelling is een veelgebruikt gegeven in sci-fi thrillers, maar wordt niet altijd even logisch benut. Zoals mijn vriendin ook – slim – opmerkte: het einde is dan wel redelijk dramatisch, maar dankzij het timetravelling-gegeven weet je dat het evengoed anders kan eindigen. Stuur er gewoon nog een paar mensen naartoe, en probleem opgelost!

Ik hou in ieder geval wel van dit soort films: thrillers met een paar geflipte personages die voor de humor zorgen. Science-fiction ligt me meestal wat minder. In 12 Monkeys wordt goed geacteerd, Brad Pitt is overtuigend en sterk als geflipte psychiatrisch patiënt, Bruce Willis is wat sloom maar door het tijdsreizen is dat logisch. Het verhaal zit niet te moeilijk ineen, maar bevat toch genoeg elementen om het spannend te houden tot op het einde. Ideaal voor een saaie zaterdagavond dus.

One Comment

    • Sofie G
    • Posted oktober 30, 2007 at 11:48 am
    • Permalink

    Oeh, je hebt digi-TV of wat? How posh ^^ Maar blijkbaar geen aanrader als ik het zo lees 😉 12M is inderdaad een fijne film, al zitten de herinneringen erg ver – het is geleden van toen hij in de cinema was dat ik hem zag.


Geef een reactie

