Skip navigation

Gisteren de dvd gekocht van Children of Men, en ’s avonds meteen bekeken. Ik had hoge verwachtingen, want dit was een film die ik in de bioscoop wilde gaan zien.

The year 2027

The last days of the human race

No child has been born for 18 years

He must protect our only hope

Of zo belooft het dvd-hoesje ons toch.  En qua samenvatting kan dat al wel tellen. De enige hoop slaat op een zwanger fugi-meisje. Fugi’s zijn illegalen die in ghetto’s worden gestoken. Clive Owen wordt ingeschakeld om dit meisje bij The Human Project te krijgen, haar enige kans op overleven samen met haar baby. En de enige kans voor de mensheid om zich voort te planten.

De trailer bevat zowat het hele verhaal, wat altijd wel spijtig is. Aan de hand van de trailer bouw ik natuurlijk verwachtingen op, en die worden niet helemaal ingelost. Ik had vooral meer verhaal verwacht, meer dan ik in de trailer al te zien kreeg. Maar eigenlijk stopt de film heel plots. Ik wilde meer weten over dat Human Project, maar meer dan een vernoeming hier en daar, zien we er niet van.

Wat we wel te zien krijgen, is een spannende achtervolging. Een bevalling in het heetst van de strijd. Emoties. Drama. Bloed ook wel. Zelfs op de camera. Geen seks of romantiek, wat een verademing is. Grappige teenslippers.

Een aanrader voor mensen die niet teveel verhaal verwachten, maar gewoon een spannende en goed opgebouwde film willen zien. Een afrader voor meerwaardezoekers. 😎

8 Comments

    • aimeeduvent
    • Posted oktober 22, 2007 at 2:12 am
    • Permalink

    Jammer. Het leek me wel een toffe film bij het zien van de trailer (en soundtrack van Sigur Rós!).

    • b
    • Posted oktober 23, 2007 at 7:51 pm
    • Permalink

    vree wijze film!

    • Alexis
    • Posted oktober 24, 2007 at 1:22 pm
    • Permalink

    ik denk dat ze veel meer hadden kunnen aanvangen met dergelijke concept.. spijtig van het plotse einde.

  1. wat komen wij toch goed overeen 😉

    • Alexis
    • Posted oktober 25, 2007 at 1:05 pm
    • Permalink

    soms wel hé 😛

    • osahi
    • Posted november 6, 2007 at 1:44 pm
    • Permalink

    Ik vind het einde perfect! (eigenlijk is deze hele film de perfectie nabij). Ik hoef niks te weten over het Human Project. De film draait rond een man die een zwangere vrouw naar een bepaalde plaats moet brengen en dat verhaal wordt van begin tot eind verteld. Ook is de film compleet vanuit het standpunt van 1 man verteld, zonder zich om de hogere machten te bekommeren. We komen enkel te weten wat hij weet, krijgen enkel zijn visie, zijn verhaal. Dat vertaalt zich ook in de regie die er ales aan doet om gewoon mee te stappen met Owen, wat briljante scènes in één shot oplevert zoals de actiescène in de auto en de oorlogsscène op het einde.

    Qua scenario, qua regie en qua filmtechniek is Children of Men gewoon AF… Ik denk dat de film een stuk minder goed was geweest had hij alles mooi uitgelegd en daardoor ook minder consequent in zijn aanpak was. Eigenlijk is het de trailer die de verkeerde verwachting schept, terwijl de film nooit naar de resolutie van het onvruchtbaarheidsprobleem opbouwt.

  2. ja dankzij de trailer had ik inderdaad wel andere verwachtingen opgebouwd.. en pas op: ik vind dit wel een goeie film hoor! alleen niet eentje die ik vaak wil terugzien 😉

    • osahi
    • Posted november 7, 2007 at 5:42 pm
    • Permalink

    Ik begrijp je probleem met de film wel. Je bent niet de enigste. Persoonlijk vind ik het een van de beste, recente films die ik heb gezien. Schitterend geschreven, subliem in beeld gebracht en met zoveel kleine elementjes die reflecteren naar hedendaagse (wan)toestanden (Guantanamo, klimaatveranderingen/natuurrampen/verrechtsing en toenemend extremisme, …)

    Maar ieder zijn mening natuurlijk 🙂 ’t Is volgens mij trouwens wél een film voor ‘meerwaardezoekers’, omdat hij cinematografisch zo briljant is maar je hem ook gelaagd kan bekijken. Ik zou het boek trouwens eens moeten lezen 😀


Geef een reactie

