Skip navigation

Ik ben niet veel van zegs, voor een keer. Geniet ervan.

De nieuwe van Nightwish al gehoord? De meningen zijn nogal verdeeld. Blijkbaar is het niet de eerste single van hun nieuwe album Dark Passion Play, dat zou Eva zijn, maar Amaranth is het eerste waar ik de clip van zie.

Best nog goed vind ik. Wel totaal anders dan Planet Hell, om er maar eentje te noemen.

Maar Anette Olsen doet haar best. Ze heeft niet de operastem van Tarja, en ze ziet er een pak braver uit. Spijtig genoeg klinkt het dan ook zo. Volgens mijn vriendin hebben ze de muziek ook aan haar stem moeten aanpassen, maar volgens wat ik door mijn koptelefoon hoor, klinkt Nightwish nog steeds behoorlijk hard. En goed.

En geef toe, was het operagedoe niet een beetje grappig, in combinatie met de hardere muziek? Ik vind van wel. Al kan dat ook aan de belabberde Engelse uitspraak liggen van Tarja. Af en toe lijkt het trouwens alsof Tarja de muziek niet kan volgen. Arm ding. Maar nu is Anette er, en spreken we niet meer over Tarja. Die volgens bepaalde bronnen een cd met kerstmuziek zou opgenomen hebben. Naast Helmut Lotti zou ze waarschijnlijk niet meer misstaan.

Laten we echter positief terugkijken op het Tarja-tijdperk dat nu voorgoed voorbij is. Nog enkele van hun betere nummertjes, voor de liefhebbers zowel als voor de niet-kenners onder ons (schaam jullie!):

End of all hope – de clip is niet al te denderend, het nummer zelf gelukkig wel. Ook een van de eerste nummers die ik van hen leerde kennen. Dankzij mijn vriendin, de Nightwish-fan.

She is my sin – live en in maagdelijk wit, wat voor een mooi contrast zorgt met de rest van de band. Zeer mooie live versie van dit nummer trouwens, een van mijn favorieten.

Dark chest of wonders op Lowlands 2005 – want live is zo’n groep veel leuker dan in de clipjes. Met de gele kimono lijkt Tarja wel een Aziaatje. Maar wat een stem.

Een zalig instrumentaal nummer, Crimson Tide, blijkbaar wel niet origineel van hen.

Er nog even een van hun clips tussen gooien, Nemo. Live zijn ze beter, maar in deze clip ziet Tarja er gewoon lekker uit. Dat mag ook wel eens getoond worden. Al wil ik benadrukken dat ik het verder niet voor gothic-types heb, en zeker niet in dergelijke jurken. Het zijn haar ogen en haar kaaklijn die het ‘em doen, zeg ik u.

Nog vanop Lowlands 2005: Wish I had an angel. Dit is het eerste nummer dat ik ooit van hen hoorde. En ik was meteen onder de indruk.

En we sluiten af met een sterk nummer: Wishmaster live op een End of an era-concert, de laatste concerttournee met Tarja.

Dat zie ik die nieuwe, Anette, wel nog niet meteen zingen. Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken op concerten: Anette haar micro lekker luid zetten en de band wat stiller laten spelen? Want anders geraakt ze volgens mij nooit boven de muziek uit.

Jaja, Tarja zal gemist worden. Wees daar maar zeker van. En met een kerstalbum maakt ze dat gemis er niet beter op!

5 Comments

    • Alexis
    • Posted oktober 3, 2007 at 12:22 pm
    • Permalink

    Dan zal je blij zijn om te horen dat Tarja niet stil gezeten heeft en naast een kerstalbum nu ook nog een andere cd heeft: ‘My winter storm’. Haar nieuwste singel is ‘i walk alone’. Ik wil je de clip en de muziek zeker niet onhouden:

    t is zeker geen nightwish.. (alhoewel, zoals ze nu bezig zijn) maar het is zeker ook geen kerstliedje 😉

    • b
    • Posted oktober 3, 2007 at 6:53 pm
    • Permalink

    yuk nightwish!
    kun je eigenlijk eens aan die vriendin vragen of ik haar thesis mag inkijken?

  1. I walk alone is geen mooi nummer.. Tarja zonder Nightwish trekt op niet veel, nah :-p

    en die vriendin (is mijn vriendin) vindt het denk ik niet erg dat je haar thesis inkijkt 😉

    • Alexis
    • Posted oktober 4, 2007 at 3:57 pm
    • Permalink

    ik ben jouw vriendin 🙂

    Gaat het over mijn thesis?

  2. ja het gaat over jouw thesis 😉


One Trackback/Pingback

  1. […] naar mijn verjaardag (nog maar 11 dagen te gaan, haal nu uw cadeautjes in huis!), het optreden van Nightwish op Rock Werchter (maar eerst nog vrijaf krijgen voor de maandag erna), en daarna het plannen van […]

Geef een reactie

