Skip navigation

Iedereen vraagt zich natuurlijk al twee weken af hoe mijn Franse lessen verlopen. Laat ik jullie niet langer in spanning wachten…

Het is hel. Ik overdrijf graag. Maar eigenlijk is het hel. Het is weer terug naar school. Het is verboden Nederlands te praten tijdens de Franse les. Het is werkwoordstijden oefenen. Het is dialoogjes voeren met je buur over gegeven onderwerpen. En vooral: het is leren. Het is testjes maken. Het is oefeningen maken. Het is hel.

Krijg je nu geen medelijden met mij? Of ongelooflijk veel respect omdat ik het toch al drie lessen volhou? En nog meer respect, omdat ik het het hele schooljaar ga volhouden? Laten we hopen dat het lukt.

Tegen volgende week hebben we al een eerste taak: oefeningen maken op l’indicatif présent. Daar hebben we dan maandag zelf test van. Hip-hoi laat het studeren maar weer beginnen. En al wie zegt dat de indicatif présent simpel is, heeft het mis. Zoveel regeltjes en zoveel uitzonderingen op de regeltjes! Dat wordt dus blokken.

Sinds gisteren hebben we ook onze toegangscodes tot Dokeos gekregen, het digitale leerplatform van Hogeschool Gent. Een aangename tekst verwelkomt ons daar:

Je vous souhaite la bienvenue sur le cours de français niveau 5. Comme vous vous êtes inscrits dans un cours “combiné, vous allez devoir faire un nombre d’exercices via Dokeos. Vous trouverez ces exercices dans les fichiers en cliquant sur la rubrique “Documents”. Par leçon, il y aura un fichier différent. En cas d’absence vous pouvez consulter l’agenda.

Lundi 01 octobre, un test sur l’indicatif présent des verbes réguliers et irréguliers est prévu!

Jaja, het is voor echt nu. Maar ik stel de oefeningen nog even uit, tot morgen of overmorgen. Nu moet ik eerst nog een scriptie-artikel zien klaar te krijgen. Daar heb ik ook absoluut geen zin in, maar toch net iets meer zin dan in Franse werkwoorden. De hel.

3 Comments

  1. Niet genoeg Frans gehad op school?

  2. nooit genoeg Frans gesproken, dat is het probleem.. zeker wel genoeg Frans gehad, maar altijd wat onderschat (lees: nooit veel voor willen leren)

  3. Tsss 😛


One Trackback/Pingback

  1. […] net als voor mijn naasten. Hopelijk kan ik hier binnen Thomas Cook blijven werken, verlopen mijn Franse avondlessen goed, en kan ik een paar leuke uitstapjes maken (Rotterdam staat alvast op het programma) en […]

Geef een reactie

