Skip navigation

Gisteren hebben we ons in de zetel genesteld voor Sophie Scholl – Die letzten Tage. Niet dat we ons aan een gezellige film verwacht hadden. Integendeel. Het thema ‘nazi-verzet’ roept niet meteen leuke gedachten op, natuurlijk.

Sophie Scholl Poster

Het verhaal van de film is in 1 zin samen te vatten. Hou je klaar, want hier komt die zin. Sophie en haar broer Hans Scholl worden gearresteerd door de nazi-polizei nadat ze folders van hun verzetsgroep Die Weisse Rose in de universiteit verspreid hadden. En de afloop van het verhaal zie je dan in de film. Logisch he.

Op de achterkant van het dvd-doosje staat nog wel wat meer, maar dat verraadt zowat het verloop van de film. En aan spoilers doe ik niet (altijd) mee. Je weet natuurlijk wel hoe het afloopt – en anders heb je de titel van de film niet goed begrepen. Maar net als bij de Titanic doet dat weinig afbreuk aan het verhaal. Dat waren nog eens tijden, op de Titanic met Leonardo en Kate. Een liefdesverhaaltje van 25 in een dozijn – want iedereen weet dat twee dozijn twee honderd duizend is. En anders moet je maar naar Beauty & The Nerd gekeken hebben, want dat was pas lachen!

Maar hoe konden we zo ver afdwalen? Sophie Scholl dus. Goeie film, sterk geacteerd. Duitsers lijken toch altijd zo’n freaks, zeker als ze kwaad worden en beginnen roepen. Daarom vind ik het ook zo’n verschrikkelijke taal. Ik associeer Duits met Duitse scheldwoorden en vies vlees met augurken in. Dat zijn meteen de enige 2 redenen waarom ik eventueel nooit meer naar Duitsland zou reizen.

Ontroerende film die prachtig en sereen de realiteit in beeld brengt van die letzten Tage von Sophie Scholl. De conversatie tussen Sophie en de Gestapo officier die haar verhoort is schitterend en vat de essentie samen van de verschillende meningen die toen leefden bij het Duitse verzet en de Hitler-aanhangers. Gelukkig heeft de regisseur er geen emo-film van willen maken, want die toer kan je al snel opgaan met dergelijke thema’s. Een film met een krachtige boodschap dus. Voor je gedachtegoed moet je opkomen, no matter what. En dat heeft Sophie Scholl duidelijk bewezen. Ein Muß für jeden Filmfan!

2 Comments

    • Karel
    • Posted augustus 12, 2007 at 4:42 pm
    • Permalink

    Joke, ik kende die film niet, maar nu zal ik ze gauw eens zien. En dat allemaal dankzij jouw recensie. Toch een mespuntje van kritiek: waarom vermeld je nooit of er in een film aan dwergwerpen wordt gedaan? Het lijkt me essentiële informatie, en ik ben op die manier al meermaals in een film ontgoocheld geraakt.

    Naar het schijnt komt er een vervolg op Beauty & The Nerd. Het zal “The Nerd & The Beast” heten en de opzet is even geniaal als simpel: elke week moet een nieuwe nerd het in de arena opnemen tegen The Beast, een van dodelijke klauwen en chemische wmd’s voorziene killing machine met een Ma-na-Ma in jiu-jitsu. Aan het eind van het seizoen krijgt de minst dode nerd een kus van Beth Ditto. Kinky!

  1. ok, ik geef het toe: het dwergwerpen had ik moeten vermelden. dergelijke informatie is inderdaad essentieel!

    en het vervolg dat “The Nerd & The Beast” zal gaan heten klinkt uitermate boeiend. ik ga zeker kijken!

    😎


Geef een reactie

