Skip navigation

De film Tsotsi speelt zich af in Johannesburg, Zuid-Afrika. We volgen een jongeman van 19 jaar die Tsotsi genoemd wordt, wat daar blijkbaar ‘gangster’ betekent. Nadat hij een van zijn vrienden ineen geslagen heeft, slaat Tsotsi op de vlucht. Hij steelt een auto en ontdekt een paar kilometer verder op dat er nog een baby op de achterbank zit. Hij beslist de auto achter te laten (zijn rijkunsten waren niet overdreven goed, dus dat was een wijze beslissing) en de baby mee te nemen naar zijn sloppenwoning.

In het begin vond ik dat ze beter een andere jongen voor de hoofdrol hadden genomen. De acteur Presley Chweneyagae stond me niet echt aan, omdat ik hem meer op een manwijf (excusez-moi le mot) vond lijken. Maar gaandeweg de film raakte ik meer overtuigd van zijn rol. De kleine (letterlijk) gangster wordt meer menselijk en gaat duidelijk om de baby geven. De baby is duidelijk het eerste in zijn leven waar hij om kan en mag geven, zonder dat er ergens een straf aan te pas komt. Want vroeger mocht hij van zijn papa niet te dicht bij zijn mama komen, ze had waarschijnlijk aids of iets dergelijks. En zijn hond werd ook mishandeld door zijn papa. Dus, zoals de appel die niet ver van de boom valt, gaat Tsotsi in zijn jonge leven ook de slechte kant op.

Ergens had ik gelezen dat deze film vergeleken werd met Cidade de Deus. Aangezien ik die film al gezien heb, verwachtte ik me aan heel wat geweld en harde confrontaties. Maar Tsotsi is een veel bravere film. Gelukkig. Twee Cidades de Deus zouden teveel zijn. Cidade was hard, rauw, onmenselijk bijna. Constant vraag je je af of dergelijke dingen werkelijk gebeuren. Tsotsi daarentegen was een menselijke film met een positieve boodschap. Als je het echt wil, kan je ontsnappen aan je slechte achtergrond. Of zoiets. De film bleef wel redelijk geloofwaardig, want met die positive vibes gaan films nogal snel uit de bocht. In tegenstelling tot Tsotsi’s rijstijl bleef deze film dus zeker op de goeie baan. Stomme beeldspraak, maar het plaatje is wel duidelijk zo zeker. Een van de betere alternatieve films dus.

One Comment

    • Tom
    • Posted augustus 4, 2007 at 11:37 am
    • Permalink

    Deze film vergelijken met Cidade de Deus, dat kan niet op. Hoewel het milieu van beide films in zekere mate wel overeenkomt, zijn het twee totaal andere films. Tsotsi heeft een zeker charme, en dat is geheel te wijten aan de hoofdrolspeler.
    Bij Cidade de Deus had ik bv. niet het soort ‘medeleven’ dan dat ik had bij Tsotsi, misschien wel omdat ik in Zuid-Afrika zat toen de film in de zalen speelde.
    Niettemin is dit een zeer knap staaltje cinema op z’n Afrikaans, waar ik zo verliefd op ben. Dit is idd geen film voor het grote publiek maar zeker een aanrader voor de meerwaardezoeker.


Geef een reactie

