Skip navigation

Jaja, nog eens een film met Tom Cruise. Die ik tegenwoordig meer associeer met ‘Scientology‘ en ‘Katie Holmes‘ dan met Tom Cruise. Maar soit, dat heeft niets met War of the Worlds te maken natuurlijk.

Movie Poster War of the Worlds

Alhoewel eigenlijk wel, want je zit de hele film door constant maar op één hoofd te kijken. Dat van Tom dus. En met het laatste Tom-vehikel Collateral in mijn hoofd, leek het mij redelijk lang geleden dat Tom nog eens in een goeie film speelde. Dat was dus weer niet het geval met War of the Worlds.

De film draait rond zogenaamde Tripods, niet te verwarren met de populaire mp3-spelers van Apple, die de wereld willen vernietigen. Of alleszins toch alle mensen uitzuigen. Of verbranden. Of in kooitjes opsluiten hoog boven de grond. Enfin, ze deden vanalles met de mensen in de film. De camera volgt het verhaal van Tom en zijn kleine gezinnetje – zonder de mama want die heeft een leukere vriend gevonden dan egoïstische Tom (en dan bedoel ik de Tom in de film, ik ga niet beweren dat de échte Tom egoïstisch is – daarvoor ken ik hem niet goed genoeg). Zijn gezinnetje dat is een puberzoon Robbie en een klein speenvarkentje (luister maar eens naar haar screaming!) gespeeld door Dakota Fanning. Voor alle duidelijkheid: de rechtse op de foto dus. Over de linkse heb ik (nu) niets te zeggen.

Dus daar lopen Ray (zo noemt Tom in de film) en Robbie en Rachel (Dakota) tussen de Tripods door, met gevaar op eigen leven. Moest er geen gevaar zijn, we zouden niet kijken natuurlijk. Ze bemachtigen de enige auto die nog werkt, om zo ver mogelijk weg te geraken van de Tripods (waarbij de tri staat voor hun 3 benen en de pods voor hun lelijk hoofd). Maar dat is niet de enige reden. Eigenlijk willen ze allemaal terug bij de mama en haar nieuwe vriend geraken, in het kader van een gezinshereniging (denk ik, was niet zo duidelijk in het hele verhaal).

Tom en Dakota in War of the Worlds

Dus het is de hele tijd van “oh pas op, daar loopt een Tripod, bukken!” en “shhht, ze kunnen ons horen”, maar toch blijven staan kijken en liefst roepen in plaats van te fluisteren. Kijkers willen natuurlijk bloed zien. Sjanse dat de Tripods ook bloed willen! Kortom, weinig verrassende elementen in deze film. Ik had een oorlog tussen verschillende werelden verwacht, maar kreeg een flauw doorslagje van Signs (waar de aliens ook ineens weer vertrekken zonder er een deftige reden voor te geven, how I hate that!) en Godzilla op 3 poten. Dat waren allebei al geen hoogvliegers, dus wat hadden we van de kruisbestuiving kunnen verwachten? Niet al te veel dus, ik weet het, ik laat me altijd vangen bij dergelijke blockbusters.

Nu nog wat meer spoilers voor degene die de film ook al zagen (misschien niet verder lezen als je de film ooit nog met enig plezier wil bekijken).

Spoiler Alert

spoiler —-> 

Wat was dat eigenlijk met die stomme Tripods? Dus die machines blijken hier al jaren – eeuwen – verstopt te liggen onder de aarde. Niemand dat ooit opgemerkt bij het graven? Strange. Dan komen die aliens ineens op bezoek om dieTripods te besturen. Want het was te moeilijk vanop afstand die dingen te besturen? Nog nooit gehoord van remote control duidelijk. Tssss, stomme aliens. De titel deed mij ook vermoeden (hopen) naar een clash tussen verschillende werelden (als in: meer dan 1). Wat een teleurstelling dus toen het er maar 2 bleken te zijn, waarvan onze aardbol dan nog eentje was ook. En dan op het einde sterven die aliens ineens. Plots. Ze hebben jaren gehad om de aarde te bestuderen, zuurstofmaskertjes te maken of anti-weetikveelwat-dingetjes maar nee… Ze sterven omdat ze de slechte lucht niet aankunnen, of het broeikaseffect, of de global warming(*). Belachelijk! Ik had Tom Cruise in een heldenrol verwacht, zoals in Top Gun het kwade bestrijden vanuit de lucht, but no. Het enige dat hij doet, is weglopen en zich verstoppen op de cruciale momenten. En en passant nog iemand doodslagen omdat hij teveel lawaai maakte dat de aandacht van de aliens kon trekken. Flauw hoor.

—-> spoiler

Commentaar geven, how I love it.

Geloof me dus maar, ik kan een film vergallen voor medekijkers dankzij mijn sarcastische opmerkingsgave die om één of andere reden steeds aangescherpt wordt door dergelijke (or shall I say: ergerlijke?) films. Op naar volgende en betere films!

(*) schrappen wat niet past

One Comment

  1. haha.
    Het enige waarvoor die film goed was is de verhaallijn die ze gaven aan Scary Movie!
    dankuwel, merci en wil aub iemand Tom Cruise terug begraven?


Geef een reactie

