Skip navigation

Dit jaar heb ik een – tot nu toe toch – zalige vakantiejob. Lekker rustig werk en toffe collega’s in de postkamer van Thomas Cook. Ik moet de hele dag niets anders doen dan enveloppen openen, de facturen eruit halen, op een hoopje leggen en daarna inscannen. Is dat alles, zou je denken. Of nog: ben je daar een hele dag mee bezig? Ja dus, want zoveel post komt er dus toe in het hoogseizoen. Zo veel dat we daar zelfs met twee een hele dag mee bezig zijn, kan je je voorstellen.

Vanaf maandag word ik echter gepromoveerd tot Quality. Dan mag ik klachtendossiers en dergelijke inscannen. Denk ik, want eigenlijk is er mij nog niemand werkelijk komen uitleggen wát ik juist verondersteld word te doen. Zorgen voor maandag.

Na het klasseren van vorige week op de Human Resources-afdeling, is dit dus ook een administratieve job. Als ik op mijn rijkgevulde vakantiejob-carrière terugkijk, waren de administratieve jobs ook telkens de meest rustige én meest lucratieve jobs. Nog een bijkomend voordeel van mijn vakantiejob bij Thomas Cook in Zwijnaarde, is dat het amper tien minuutjes rijden is vanaf Gent-Sint-Pieters. De reistijd tussen mijn kot en mijn vakantiejob bedraagt daardoor dus maar een twintigtal minuten. Zalig dus! Want ik heb ook mijn portie ellendige jobjes achter de rug, oh ja.

De eerste jaren als vakantiejobber (dat klinkt te geweldig om niet minstens een keer te vermelden in mijn post) stond ik als animatrice op het plaatselijke speelplein, Speelewei in Haacht. Dat was natuurlijk superplezant, maar ook heel zwaar. Gelukkig kon ik via een kennis van mijn mama een keertje een maand bij Dell werken, in Asse-Zellik. Dan mocht ik via de telefoon contact opnemen met klanten van Dell en gegevens uit de database controleren, een administratieve job dus.

Het jaar daarna werkte ik een maand als kassierster in de Spar van Wespelaar. Alhoewel ik altijd gezegd had dat ik nooit ofte nimmer achter de kassa wou zitten, deed ik het toch. Ahja, ik moest wel, anders had ik geen vakantiejob. Vastbesloten het jaar erop beter te zoeken naar een vakantiejob. Via een kennis kwam ik toen terecht in de kuisploeg van rusthuis Betlehem in Herent. Daarvoor moest ik dus ’s morgens extra vroeg met de fiets thuis vertrekken, want van Wakkerzeel tot Herent is wel een eindje. Het voordeel was wel dat het maar vier uur werken was, dus dat ik de rest van de dag vrij had. En het verdiende ook wel redelijk goed, zeker voor een halftime.

Het jaar erna lastte ik een soort “rustjaar” in, en stond de hele zomer op het speelplein van Haacht, als animatrice dus weeral. Niet dat je dan echt van rust kan spreken, maar ik had wel behoefte aan tussen vrienden zitten en me met kinderen amuseren (in omgekeerde volgorde misschien). En ik had vooral geen zin in weeral alle interimkantoortjes aflopen op zoek naar de geschikte vakantiejob.

In 2005 ging ik echter in Gent op zoek naar vakantiewerk. T-Interim hielp me toen aan een kuisjob in het postkantoor van Gent-Sint-Pieters (dat nu trouwens verplaatst is naar de Kortrijksesteenweg). Dat was al de tweede keer dat ik voor T-Interim werkte, want de vergoedingen voor mijn kassa-carrière werden ook via T-Interim geregeld.

Vorig jaar schreef ik me zowat bij alle Gentse interimkantoortjes in, vastbesloten eindelijk eens de perfecte fulltime vakantiejob te vinden. En weeral was het T-Interim die me de beste job aanbood: een maandje administratief werk op de personeelsdienst van ATS Group in Merelbeke, bij Gent. Het enige nadeel was dat ik met de bus naar daar moest, en dus ’s avonds ongeveer een halfuurtje moest wachten op een bus terug naar Gent. Maar voor de rest was dat een leuke job. Mijn administratief werk beperkte zich tot het uitkuisen van het archief van de personeelsdienst, zaken klasseren, een dagje per week op de boekhouding helpen met zaken archiveren, en een weekje bij Softlink Solutions een overzicht maken van hun verzameling installatie-cd’s.

Dit jaar ben ik me dus enkel bij T-Interim gaan aanbieden voor een vakantiejob, aangezien ik toch al verschillende keren voor hen gewerkt had, en aangezien ik de voorbije jaren nooit veel gehoord had van de andere interimkantoortjes. Ik vroeg meteen naar een administratieve job, want na alle kuis- en andere ellende had ik zin in een allerlaatste rustige vakantiejob. Plus, ik ben al 24 en heb 2 diploma’s op zak, ik wou geen al te vuile (letterlijk!) job meer doen. Dat klinkt misschien arrogant, maar hoe zou je zelf zijn? Op je 16de kan je misschien akkoord gaan met eender wat, ik vond dat ik het wel verdiende om kieskeurig te zijn.

Na enkele dagen belden ze me reeds op met de vraag of ik een testje wilde komen afleggen, dat zou bepalen of ik al dan niet mocht starten als jobstudent bij Thomas Cook. Eerst was ik niet al te enthousiast over de job, maar dat was vooral omdat ik had uitgekeken naar mijn eerste solden-shopmaand in jaren en mijn waarschijnlijk laatste vakantiemaand. Maar bij de gedachte aan het loon en het appartement dat we willen huren en inrichten, was ik al snel overtuigd. Op naar T-Interim voor het testje, dat hetzelfde bleek te zijn als dat van een week eerder bij StartPeople, het vroegere Creyfs. Daar was ik langsgeweest voor een job op de helpdesk van Electrabel, maar dat project bleek dan on-hold te staan de laatste week van juni. Dus ik nam het zekere voor het onzekere, en ging dus helemaal voor de vakantiejob bij Thomas Cook. Mijn testje bleek dik in orde, ik had zeer snel en zeer nauwkeurig een groot deel van de vraagjes kunnen oplossen. De vakantiejob bij Thomas Cook was binnen!

Zo zie je maar, kieskeurig zijn kan soms best opbrengen. Je moet alleen weten wanneer dat kan. 😉 Want nu, binnen Thomas Cook zelf, ben ik eigenlijk niet echt kieskeurig qua jobjes die ze me aanbieden. Daardoor heb ik de twee voorbije weken al verschillende taken mogen doen op verschillende diensten. En daarmee ben ik terug bij het begin van deze post. 😀

2 Comments

    • Stein
    • Posted juli 17, 2007 at 8:03 am
    • Permalink

    Kieskeurig zijn kan inderdaad soms wel eens. Ik heb jaren (5) vakantiewerk gedaan in het Depot van Carrefour *de horror* Elk jaar zweerde ik dat ik er niet zou teruggaan, en elk jaar zadelde een interimbureau me er weer mee op (vervolgens Adecco, Manpower en Randstad). Waarschijnlijk is dat gewoon het meest vanzelfsprekende bedrijf in de buurt om vakantiewerk te doen. Toen ik dan eindelijk iets anders gevonden had (ook administratief werk) dan moest ik dat afzeggen door herexamens 😦 Moraal van het verhaal: ik had al veel vroeger kieskeuriger moeten zijn!

    Dat je hetzelfde testje moest bij Startpeople en T-interim is ook mooi meegenomen! Ik wens je nog veel werkgenot, en nog veel meer plezier met het geld achteraf natuurlijk!

    Joeps!

    Stein

  1. ja kieskeurig zijn loont, soms dan toch 😉

    bedankt iig 🙂


Geef een reactie

