Skip navigation

Vera Drake woont met haar man Stan en hun volwassen kinderen Sid en Ethel in het Londen van 1950. Ze zijn niet rijk, maar wel gelukkig en een hecht gezin. Vera is werkster in verschillende huizen, Stan is monteur in de garage van zijn broer. Sid werkt als kleermaker en Ethel werkt in een fabriek voor gloeilampen. Maar de goede Vera heeft een geheim dat ze met niemand uit haar naaste omgeving deelt. Ze helpt, zonder daarvoor betaling te ontvangen, jonge vrouwen bij het beëindigen van zwangerschappen. Als een van die meisjes na een abortus ziek wordt en in het ziekenhuis terechtkomt, stelt de politie een onderzoek in. Het onderzoek brengt hen bij Vera…

Zo luidt de korte inhoud op de achterkant van het dvd-doosje. Ik wilde deze film al langer zien, en had hem dus ook onlangs gekocht. Maar er stonden er nog enkelen in de wachtrij, dus deze film belandde ergens tussen de vele anderen die ik nog wil zien. Gelukkig was zaterdagavond een rustige avond, en hadden we eindelijk tijd om deze film te bekijken.

Vera Drake

En wat een aangename verrassing! Vera Drake is een rustige film, waarin alles traag verteld wordt, maar je voelt die constante dreiging. Je wéét dat de politie haar uiteindelijk inrekent, en wanneer het zo ver is, voel je niets dan oprecht medeleven met deze sterke vrouw. Schitterende vertolking van Imelda Staunton als het hoofdpersonage, zij draagt de film op haar eentje naar het hoogste niveau. Boeiende thematiek ook, abortus.

Een happy end kent deze film niet, alles wordt eerder open gelaten. Maar in tegenstelling tot bij andere films, blijf je bij deze niet met een teleurgesteld gevoel achter. Dat Vera Drake een aanrader is, moet ik niet meer zeggen zeker? 😉

3 Comments

  1. hm ik moet blijkbaar jouw blog blijven lezen voor de filmtips. Na heel lang getwijfeld te hebben heb ik na jouw blog over C.R.A.Z.Y., die film daadwerkelijk gezien. En hij was subliem! Nu een Vera Drake bezien ^^.

  2. allee dan zal ik wat meer die richting uitgaan met mijn blog 😉

    nee, ik was sowieso van plan alle films die ik bekijk, hier kort (of lang) te bespreken.. maar ik met mijn goeie voornemens, dat komt meestal niet goed..

    Vera Drake is trouwens wel van een totaal andere categorie dan C.R.A.Z.Y., veel rustiger vooral.. C.R.AZ.Y. is een cinemafilm, Vera Drake eerder een rustige-zaterdagavond-en-alleen-in-de-zetel-film 😉

    laat zeker weten wat je ervan vond iig 😉

  3. hm. Ik vond C.R.A.Z.Y. nochtans ook een rustige zaterdagavondfilm ^^.
    Soit ik moet eerst The Color Purple kunnen uitkijken voor ik me op Vera Drake gooi *snik*


Geef een reactie

