Skip navigation

Onlangs de film C.R.A.Z.Y. gezien op een filmavondje georganiseerd door VG (=Verkeerd Geparkeerd). Vooraf had ik niet echt een idee over wat de film ging, en het bekijken van de trailer maakte me ook niet veel wijzer. Ik kon er alleen uit opmaken dat het een Franse film was. Maar dat kwam wel goed uit, want meestal zie ik wel graag van die Franse of Spaanse films. Zolang het maar geen blockbusters à la Spiderman 27 of Pirates of the Carribean 15 zijn.

Maar bekijk eerst zelf de trailer eens…

Geef toe, niet echt verhelderend he? Uiteraard ligt dat ook aan het feit dat mijn Frans niet zo schitterend is. Maar daar wordt aan gewerkt, voorlopig enkel passief. Daarmee bedoel ik dat ik eraan denk hoe ik mijn Frans zou kunnen verbeteren, zonder er al te veel moeite voor te doen.

Maar soit, terug naar de film. Het verhaal gaat over een modaal Frans gezin met 5 zonen. C.R.A.Z.Y. staat dan ook voor Christian, Raymond, Antoine, Zachary en Yvan, de 5 zonen dus. De film focust zich vooral op Zachary, die het ‘probleemgeval’ van de 5 blijkt te zijn. Nuja, probleemgeval. Hij wilde graag een kinderwagen als speelgoed of meespelen met de poppen. Maar zijn broers en papa appreciëren dat gedrag niet echt. Al gauw wordt Zachary geplaagd voor zijn ‘vrouwelijke’ kantje. Wanneer hij dat beseft, probeert hij zich normaler en mannelijker te gedragen. Bovenal wilt hij vooral graag gezien worden door zijn papa.

En over die vader-zoon-relatie gaat het eigenlijk gedurende de hele film.

De kleine Zachary is trouwens een keischattig jongetje.

kleine Zachary

En ook wat ouder ziet hij er nog altijd knap uit, weliswaar redelijk gay ook.

grote Zachary

Dus bij het ouder worden, begint Zachary zowat te beseffen waarom hij altijd wat vrouwelijker was dan zijn broers. Maar dat aanvaardt hij niet. Hij worstelt serieus met dat homo-kantje en begint dan ook een relatie met het (trouwens lelijke) rosse buurmeisje. Iedereen ziet natuurlijk van ver aankomen hoe die relatie zal eindigen…

Maar laat ik niet te veel over het einde van de film vertellen, ga het zelf ontdekken! De film is de moeite waard, grappig en triest tegelijk. En vooral ook een herkenbare film met een gekend thema. Want als je hele familie tegen homoseksuelen gekant is, en jij bent zo opgevoed, hoe aanvaard je dan van jezelf dat je niet bent zoals iedereen?

Soit, een echte aanrader dus!

Geef een reactie

