Skip navigation

Als ik terugkijk op mijn stageperiode, kan ik besluiten dat het een boeiende, afwisselende en leerrijke periode was. De doelstellingen die voor de stage geformuleerd werden, zijn zeker gehaald. Zo heb ik inzicht gekregen in de dagelijkse activiteiten van mediAVentures. Binnen het bedrijf heb ik meegeholpen in de pre- en postproductie, en op verplaatsing heb ik kunnen helpen aan de eigenlijke productie. Dus nu kan ik mij een duidelijk beeld vormen van een volledig productieproces.

Omdat M. en ik niet zozeer als stagiairs beschouwd werden maar eerder als volwaardige werkkrachten, kregen we de mogelijkheid mee te draaien binnen mediAVentures zelf en op congressen net zoals de andere werknemers en freelancers. Hieruit heb ik veel geleerd. Flexibiliteit is immers een belangrijke eigenschap die je nodig hebt wanneer je een dergelijke job uitoefent. Op school worden projecten eerder chronologisch afgewerkt, binnen mediAVentures is het niet ondenkbaar dat je op één dag aan meerdere projecten werkt.

Verder kwam ik op de projecten steeds tussen andere mensen terecht. Het was een uitdaging om telkens met andere professionals samen te werken, maar dit lukte zonder problemen. Het voordeel van een steeds wisselende groepssamenstelling is dat je van veel mensen enorm veel kan bijleren, aangezien ze elk hun specialiteit hebben. Uiteraard levert dat ook leuke gespreksstof op, zo kon de cameraman bijvoorbeeld ons wat meer vertellen over het filmen van Peking Express en Temptation Island.

Het mag ook duidelijk zijn dat er steeds een positieve groepssfeer hing, zowel binnen het bedrijf als tijdens projecten op verplaatsing. Er werd bijna altijd samen gegeten en er heerste een losse sfeer. Daardoor voelde ik me als stagiair ook meteen op mijn gemak. Met vragen kon ik altijd bij de anderen terecht. Door de goede sfeer is het ook makkelijker om de stress die gepaard gaat met een congres, te relativeren.

Wat ik binnen de richting Multimediaproductie geleerd heb, kon ik tijdens mijn stage op reële projecten toepassen. Op school werden we vaak genoeg geconfronteerd met deadlines, op mediAVentures werd dat allemaal nog net iets belangrijker omdat er uiteindelijk klanten en bedragen mee gemoeid zijn. Ik wilde natuurlijk geen fouten maken, dus werkte ik zo nauwgezet mogelijk.

Binnen mediAVentures werken mensen met uiteenlopende competenties. Het voordeel is dat ik van hen allemaal verschillende zaken kon bijleren. Dankzij mijn opleiding kon ik soms wel een meerwaarde bieden, omdat ik zowel kennis heb van technische zaken (computers, monteren,…) als van grafische zaken (Photoshop). Concreet heb ik enorm veel bijgeleerd over monteren en het maken van dvd-menu’s, en alles wat daarmee te maken heeft. Daarnaast heb ik uiteraard ook heel wat medische zaken bijgeleerd.

De stage beviel me dus zeer goed. Problemen heb ik niet gehad. Het werken op mediAVentures heeft me zeker in positieve zin verbaasd, want het werk is nog veelzijdiger dan ik gedacht had. Er zijn niet alleen de congressen of de operaties die gefilmd moeten worden, maar er is ook de montage achteraf. Vooraf moeten er graphics aangemaakt worden voor congressen, en achteraf worden er dvd-menu’s aangemaakt en worden er dvd’s afgewerkt. Dit was allemaal zeer boeiend en leerrijk om te volgen en mee te helpen.

Er waren ook enkele minpuntjes aan de stage. Zo was het leuk dat we flexibele werkuren hadden, maar langs de andere kant resulteerde dit vaak in lange werkdagen. Maar zoals ik eerder al zei, dankzij de goede sfeer tussen de collega’s vond ik dit niet erg. Een ander punt van kritiek is het feit dat wij als stagiairs enorm veel verantwoordelijkheid kregen. Langs de ene kant leerde ik op die manier natuurlijk enorm veel bij, maar langs de andere kant was dit soms stresserend en frustrerend omdat ik met vragen niet altijd bij een professional terecht kon. De montagecel met de Mac-computers is immers recent geïnstalleerd, dus was het soms zoeken bij problemen.

Soms ondervond ik als stagiair het nadeel van gebrekkige interne communicatie. Zo moest ik voor een bepaald project graphics aanmaken, maar kon niemand me vertellen welk formaat deze moesten hebben en welke graphics er allemaal voorzien moesten worden. Over het algemeen verliep de communicatie wel duidelijk. Enkele dagen voor een project begon, werd immers steeds een callsheet rondgestuurd naar de betrokkenen. Hierin was alle informatie betreffende dat specifieke project terug te vinden. Dit is de ideale manier om te communiceren, zeker wanneer er zoveel freelancers betrokken worden bij projecten.

Dankzij de afwisselende taken die ik kreeg toegewezen, werd mijn stage bij mediAVentures onvoorspelbaar. Ik wist ’s morgens niet altijd wat er mij de rest van de dag te wachten stond. Dit maakt een job bij mediAVentures ook zo interessant voor mij. Ik verwachtte van mijn stage geen nine-to-five-job, en dat is het ook absoluut niet geworden. Het enige wat minder leuk was aan die onvoorspelbaarheid, waren de last-minute beslissingen. Dan bleek ’s namiddags ineens dat een project tegen de volgende ochtend moest klaarzijn, terwijl er nog heel wat werk te verzetten was.

Samenvattend wil ik toch nog even de positieve balans benadrukken van deze stage. De verwaarloosbare minpuntjes wegen niet op tegen de vele kansen en mogelijkheden die mediAVentures mij geboden heeft tijdens mijn stage. Als ik volgend jaar ga werken, zou ik een dergelijke job zeker zien zitten.

Geef een reactie

