Skip navigation

Deze week werd ook een weekje Merelbeke. Maandag 14 mei mocht ik een reclamefilmpje van mediAVentures at work afwerken. Deze montage toonde de mensen van mediA-Ventures aan het werk op het LINC-congres. Deeltjes uit de reeds gemaakte montage moesten vervangen worden door andere beelden. Daarna moest de montage geëxporteerd worden als QuickTime-movie zodat deze in een ander project ingebracht kon worden. Aan dit project mocht ik tekst toevoegen. Vervolgens werd ook dit project geëxporteerd naar QuickTime. Die QuickTime-movie werd ten slotte ingevoegd tussen de dvd-beelden van het LINC-project. Alles (meer dan vier uur beeldmateriaal) van het gehele LINC-project met de tussengevoegde beelden van mediAVentures at work werd dan ook geëxporteerd. Deze gehele montage ging immers als een soort reclamefilm doorlopend afgespeeld worden op een vijfdaags congres in Berlijn.

Dinsdag 15 mei bleek dat het geluid te zeer verschilde tussen het ‘mediAVentures at work’-filmpje en de rest van het LINC-project. Ik mocht het geluidsniveau dan overal aanpassen, en de hele tijdslijn opnieuw uitsturen naar QuickTime. Daarna werkte ik verder aan het München-project. Woensdag 16 en vrijdag 18 mei vulde ik mijn dagen ook met dat project. Dat betekende monteren, referentiefilmpjes uitsturen als er een hele sessie gemonteerd was, en daarna de referentiefilmpjes omzetten naar dvd-bestanden.

Een hele week heb ik dus mogen monteren. Zo heb ik ondertussen al heel wat bijgeleerd over Final Cut Pro (het programma waarmee gemonteerd wordt) en over Compressor (het programma waarmee bestanden geëxporteerd kunnen worden naar andere formaten). Monteren vond ik hiervoor ook al boeiend, dus ik vond het zeker geen saaie week. Volgende week volgt trouwens de afwerking van het München-project, waaraan ik ook mag meewerken. Dit houdt in dat er eerst graphics worden aangemaakt voor het dvd-menu. Daarna gebeurt de authoring (dit is het samenbrengen van beeld, geluid en graphics) om zo tot het eindresultaat te komen: een volledig afgewerkte dvd met verzorgd menu.

Nu – in het midden van de stage – kan ik al zeggen dat het werken op mediAVentures me goed bevalt. De voorbije vier weken zijn voorbij gevlogen, ik heb al veel bijgeleerd, en voor de komende vier weken verwacht ik hetzelfde. Als ik volgend jaar ga werken, zou ik een dergelijke job zeker zien zitten. Het is aangenaam werken op mediAVentures, met toffe collega’s die mij steeds zaken kunnen bijleren. Af en toe kan ik hen ook iets bijbrengen,want dankzij mijn opleiding heb ik immers zowel verstand van technische zaken (computers, monteren,…), maar ook van grafische zaken (Photoshop).

De stage ligt me dus echt wel. Problemen heb ik nog niet gehad. Eigenlijk heeft het werken op mediAVentures me alleen maar in positieve zin verbaasd, want het werk is wel veelzijdiger dan ik gedacht had. Het is niet alleen de congressen of operaties filmen, opnemen of uitzenden, maar ook monteren, graphics aanmaken voor de dvd en de dvd helemaal afwerken. Allemaal zeer boeiend en leerrijk, zeker voor een stage! Spijtig dus dat het nog maar vier weken stage is…

(ja klinkt wel wat melig, maar tis wel zo!)

Geef een reactie

