Skip navigation

Zaterdag werd ik geïnterviewd in het kader van de wjnh-fuif in de Vooruit. Hieronder kan u het integrale interview lezen.

De tijd waarin holebifuiven stiekem in kelders gehouden werden, is lang voorbij. In elke Vlaamse stad zijn er in het weekend wel enkele roze feestjes te bespeuren. Niet enkel holebi’s komen er op af, ook hetero’s vinden hun weg er naartoe. Dit weekend was de Gentse Vooruit de place to be. Wel Jong Niet Hetero had er haar tenten opgeslagen voor een grote holebifuif. De webredactie greept Joke bij de kraag, een 23-jarige studente Grafische en Digitale Media, en praatte met haar over haar ervaringen op holebifuiven.

Joke, een 23-jarige studente uit Haacht (bij Leuven) die Grafische en Digitale Media studeert aan de Arteveldehogeschool in Gent, is er klaar voor. Samen met haar vriendin en een kennis wil er ze na de blok –en examenperiode nog eens goed invliegen. Place-to-be is de concertzaal van de Vooruit te Gent waar de Vlaamse en Brusselse holebi-jongerenkoepel Wel Jong Niet Hetero (WJNH) haar tenten heeft opgeslagen. Terwijl de zaal stilaan volloopt, nemen we Joke even mee naar het iets rustigere Vooruit-café om te praten over haar ervaringen op holebifuiven.

Hoe ben jij voor het eerst op een holebifuif geraakt?
“Ik had sinds mijn vijftiende een vriend waar ik heel de tijd gelukkig mee samen was, maar op mijn twintigste begon ik te twijfelen. Ik heb hem verteld over mijn twijfels en besloot dan maar –nadat ik mijn vriend hiervan op de hoogte had gebracht- naar een holebifuif te gaan met enkele heterovriendinnen. Ik dacht namelijk dat ik ‘het’ daar te weten zou komen: ben ik nu lesbisch, biseksueel of gewoon hetero? Maar eens binnen op die fuif bleek daar niks speciaals aan te zijn: het was een fuif zoals een andere maar buiten ‘gewone’ types trof ik daar dan ook ‘manwijven’ en ‘jeanetten’ aan. Op die fuif kwam ook mijn toenmalige vriend opduiken, puur uit nieuwsgierigheid denk ik. We hebben ons die avond nog kostelijk geamuseerd.”

Hoe is het dan uiteindelijk afgelopen tussen jou en jouw vriend?
“Ik heb mijn vriend altijd graag gezien maar het vuur was wat gedoofd. Op het einde van onze relatie waren we meer goede vrienden dan de tortelduifjes van toen. Uiteindelijk zijn mijn vriend en ik zonder wroeging uit elkaar gegaan. De periode die daar op volgde ging mijn aandacht meer en meer uit naar meisjes. Sindsdien ga ik dan ook als trotse lesbo door het leven. Ik heb wel nog steeds het gevoel dat hij denkt schuldig te zijn aan mijn geaardheid terwijl dat helemaal niet zo is. Onze relatie is er gekomen doordat dat ‘een standaard’ was voor mij. Intussen heb ik een vriendin waar ik al twee jaar en zeven maanden mee samen ben.”

Kom je soms met heterovrienden of -vriendinnen naar een holebifuif?
“Neen, ik probeer dat gescheiden te houden. Ik heb de indruk dat mijn heterovriendinnen daar niet al te veel mee te maken willen hebben, ze willen er niet bij betrokken worden. Hoewel ik een vriendin heb, hebben ze in mijn ogen een zekere angst dat ik hen zou willen verleiden. Ik zal ook nooit tegen heterovriendinnen zeggen dat ik een bepaald meisje knap of niet knap vind, tegen jongens dan weer wel aangezien zij daar dan kunnen over meepraten. Ik zal het niet verzwijgen maar als men mij niks vraagt dan zal ik daar met meisjes niet over praten.

Tussen WJNH-fuiven en andere holebifuiven heb ik absoluut geen voorkeur. Ik ben eigenlijk geen fervente fuifganger, zo is het intussen alweer een drie maand geleden dat ik nog naar een holebifuif ben gegaan.”

Wat is het leukste dat je al meegemaakt hebt op een holebifuif?
“In fuifzaal Lido te Leuven draait men bij de meeste fuiven rond 2u de zogenaamde kusjesdans (La Bamba). Men gaat dan allemaal samen in een kring staan en er gaat één iemand in het midden rond en kiest iemand uit de kring die hij of zij leuk vindt, geeft die een zoen en men wisselt van plaats. Het is wel grappig om te zien dat de kring van jongens veel groter is dan die van de meisjes. Veel meisjes gaan gewoon aan de kant staan terwijl de jongens daar veel meer in opgaan.”

Jaloezie?
“Een beetje wel, maar nu ik een vriendin heb doe ik daar niet meer aan mee. Als lesbienne die haar eerste stapjes zette in het wereldje vond ik dit wel leuk destijds, het was een manier om te zien hoe je in de markt ligt.”

Is het dan altijd rozengeur en maneschijn op holebifuiven?
“Ik heb daar tot nu toe geen slechte ervaringen mee gehad. Ofwel verdring ik die. Maar ik ben nog nooit besprongen geweest!” schaterlacht

Heb je er al nieuwe mensen leren kennen?
“Op een fuif zal ik eigenlijk niet snel iemand aanspreken. Omgekeerd gebeurt dit wel eens. Ik heb namelijk ook een profiel op het WJNH-forum waar een foto van mezelf te vinden is. Zo herkennen bepaalde mensen mij die mij dan komen aanspreken. Totaal onbekenden komen dan op je af terwijl jij hen helemaal niet kent, ik vind dit wel leuk. Soms blijft het bij een simpele ‘hallo’, andere keren is er ruimte voor een boeiend gesprek. Het gebeurt ook wel eens dat ik vrienden of vriendinnen zie op een holebifuif die ik er totaal niet verwachtte maar uiteindelijk is niet elke bezoeker van een holebifuif homo, lesbisch of biseksueel.

Op de dansvloer zie je her en der enkele mensen die alleen staan, is dit iets voor jou?
“Ik heb in het verleden al gezegd dat ik dit wel durf maar heb het uiteindelijk nog nooit gedaan. Maar echt helemaal alleen gaan zou ik uiteindelijk nooit doen. Misschien zou ik dit wel doen mocht ik geen vriendin hebben maar uiteindelijk zou ik graag zekerheid hebben over de aanwezigheid van mensen die ik op de één of andere manier ken. Uiteindelijk kan je steeds via internet in contact komen met personen die met je willen meegaan, onder andere via het WJNH-forum. Ik wil mezelf het urenlang wachten aan de bar besparen om uiteindelijk bij het aanspreken van een knap meisje te moeten horen dat ze hetero is.”

Over holebifora gesproken, je bent naast bezoeker van het WJNH-forum ook zelf mede-beheerder van het holebi-jongerenforum www.arcusforum.be?
“Ja, dat klopt. Destijds leerde ik mijn vriendin kennen via een msn-groep: heel leuk maar we vonden de mogelijkheid van zo een groep nogal beperkt. Samen met een vriend heb ik met mijn vriendin dan dit forum opgestart. Zo zag in 2004 arcusforum.be het levenslicht.”

Wat is het verschil met het WJNH-forum?
“Het forum is veel rustiger dan dat van WJNH, er is slechts een harde kern van 10 à 20 personen en er worden dus minder berichten gepost. Maar die harde kern kent elkaar wel. Maar ik blijf een trouwe bezoeker van het WJNH-forum, er zit veel meer volk op en je leert er ook sneller nieuwe mensen kennen.”

Bedankt voor jouw tijd en maak er een leuke avond van!

(NM) – © Wel Jong Niet Hetero 2007
Het interview is ook hier te vinden.

3 Comments

  1. Dit bericht komt nu in mijn RSS opduiken :o)

  2. Grappig. Ik heb nochtans gewoon de titel aangepast. Wist niet dat dat via RSS werd doorgegeven dan…

  3. Ah! Allez, goed om weten ^_^


Geef een reactie

